TEST: Diavelo Momentum 200 elsykkel

Dette kan bli den nye folke-elsykkelen

Fornuftig kjøp til 24.000 kroner. 

GODT KJØP: Diavelo Momentum 200 er svært fornuftig utstyrt, og er en sykkel som både er morsom å kjøre og som føles trygg på veien. Foto: Tore Neset
GODT KJØP: Diavelo Momentum 200 er svært fornuftig utstyrt, og er en sykkel som både er morsom å kjøre og som føles trygg på veien. Foto: Tore Neset Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det finnes elsykler fra Europris og Biltema til under 10.000. Og så finnes det elsykler til bortimot 40.000, for eksempel fra Winora.

Vi testet også nylig XXL-kjedens Velo City Energy Boost USX, som er noe så sjeldent som en elsykkel til 15.000 med krankmotor og hydrauliske skivebremser.

Det store utvalget ligger likevel rundt 25.000 kronerspunktet. Her finner du ofte sykler med god balanse mellom økonomi, praktisk bruk, trygghet og slitestyrke.

Vi har tatt en kikk på Diavelo Momentum 200 som leveres gjennom Sport1-kjeden og som her koster ei krone under 24.000.

Kommer langt på batteriet

For to år siden testet vi Diavelo Pure 7, som den gangen ble solgt gjennom XXL-kjeden for 15.000 kroner. Det var en betydelig enklere sykkel, og vi var ikke helt fornøyd med den korte batteritiden.

Momentum 200 til 9.000 kroner mer er noe helt annet. Mens Pure 7 hadde bakhjulsmontert motor fra for oss ukjente Protanium, har Momentum 200 en fyrig PW-krankmotor fra Yamaha.

Batteriet er på 400 wattimer med 11,11 Ah (amperetimer), mot Pure 7s 8,8 Ah-batteri. Hvor langt du kan sykle før du må lade på ny er avhengig av motorbruk, egeninnsats, vind og terreng, men det er liten tvil om at du kan sykle lenger med et batteri på 11 Ah enn med en på 9.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.