TEST: Winora Yakun Urban

Kongen på byen

Elsykkelen som elsker bygater.

LUKSUS I BYEN: Winora Yakun Urban er utstyrt med noe av det beste innen motor, bremser og gir. I tillegg har den en mengde detaljer som folk som bruker sykkelen til daglig vil sette pris på. Foto: Tore Neset
LUKSUS I BYEN: Winora Yakun Urban er utstyrt med noe av det beste innen motor, bremser og gir. I tillegg har den en mengde detaljer som folk som bruker sykkelen til daglig vil sette pris på. Foto: Tore Neset Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Koster en elsykkel 40.000 kroner, dreier det seg som oftest om en terrengmodell for entusiaster.

Winora Yakun Urban til 38.999 kroner ser ut som en bysykkel av den trygge, kjente sorten som mer praktisk orienterte syklister gjerne velger.

I virkeligheten er den en ulv som har kledd seg ut som bestemor.

Gjennomført kvalitet

Først og fremst på grunn av motoren, som er av en type vi helst finner på terrengsykler. Men også på grunn av bremser og gir, som er av langt høyere kvalitet enn det vi er vant til på bysykler.

Når vi så legger til sete og styrehåndtak i brunt, imitert skinn, en ramme med gjennomtenkt og original geometri og dekorativ pynt av ymse slag sitter du igjen med en elsykkel som i elbilverdenen kanskje ville vært en Tesla.

Samtidig er Yakun Urban en ekte tysker på linje med Porsche, Mercedes, BMW og Audi.

Winora-gruppen i Sennfeld et par mil øst for Frankfurt lager også de ettertraktede Haibike-syklene.

Rykende fersk motor

I fjor testet vi Haibike Sduro Trekking RC, som vi ga en sekser på terningen.

Denen sykkelen bruker Yamahas PW-motor. Winora-sykkelen bruker den nyere PW-X-utgaven.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.