Bilmerkets logo

12 av de mest fascinerende logoene

Bilmerkenes logoer er ikke så enkle å tolke som du tror.

BILMERKETS LOGO: Det er faktisk litt emosjonelt hvordan Ferrari endte opp med hesten i emblemet sitt. Foto: AP Photo/Eric Risberg
BILMERKETS LOGO: Det er faktisk litt emosjonelt hvordan Ferrari endte opp med hesten i emblemet sitt. Foto: AP Photo/Eric Risberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trodde du BMWs logo forestilte en flypropell eller at Toyotas logo var enkel å tolke? Tro om igjen.

Vi har sett nærmere på tolv bil-logoer - hva de faktisk skal forestille og hva selskapene vil fortelle med dem. Vi kan allerede avsløre at Lamborghinis «far» har gått på en real smell med stjernetegnet sitt.

Se også vår liste over historiens elleve verste biler eller de ni mest inspirerende bil-interiørene på markedet i dag.

12. Ingen propell?

Den ser ut som en hvit propell foran himmelen. Bayerische Motoren Werke AG startet i sin tid med å produsere flymotorer. Misforståelsen stammer fra en reklameplakat med dette temaet fra 1929, ifølge BMW selv.

Fargene i BMWs logo er en hyllest til flagget til «Fristaten Bayern». Selve utførelsen på logoen er en videreføring av Rapp Motorenwerkes (senere BMW) logo.

11. Ringene

Enkelt. Fire ringer symboliserer fire selskaper, «Audi», «DKW», «Horch» og «Wanderer», som fusjonerte i 1932.

Tidligere var de fire navnene også integrert i logoen.

10. Ingen ild uten drage

Bilene er lovpriset av mange. Logoen til Alfa Romeo har imidlertid fått enda flere komplimenter - også utenfor menigheten. Hva den avanserte logoen faktisk forestiller eller betyr er kanskje ikke like kjent for alle.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.