– Vi trodde systemet var sikkert. Men de har greid å finne måter til å lure det på.
Rådgiver Jan Robert Halvorsen i Statens vegvesens tilsynsseksjon, region øst, sukker oppgitt. Hver dag jakter han på virksomheter, eller deres utro tjenere, som lurer biler gjennom EU-kontrollene.
I 2016 ble 63 verksteder fratatt retten til å foreta EU-kontroller.
Nå sitter han sammen med sin kontorsjef, jurist Torbjørn Seljevoll, i Vegvesenets kantine på Risløkka, i Oslo. De henger over laptopen, som står plassert på det runde bordet mellom dem. Ved siden av står to halvfulle kaffekopper. På datamaskinen kan de se alle EU-kontrollene som blir påbegynt og registrert hos verksteder i hele landet.
Dataprogrammet er bare ett år gammelt. Det er Vegvesenets nye våpen mot PKK-juks. Halvorsen og Seljevoll ser etter noe mistenkelig.
Frykter tusenvis av livsfarlige biler
For helt siden Norge startet med det som egentlig heter periodisk kjøretøykontroll (PKK), på midten av 90-tallet en gang, har det blitt fusket. Statens vegvesen mener det hvert år ulovlig godkjennes flere tusen kjøretøy - personbiler, motorsykler og kanskje til og med lastebiler – som kan være livsfarlige på norske veier.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.