EU-kontroll og juks

Jakten på de livsfarlige bilene

Vi ble med Statens Vegvesen på leting etter snusk hos bilverkstedene - og fant det.

SOM EN MAFIA-FILM: Jan Robert Halvorsen  (t.v.) og Torbjørn Seljevoll forteller historier om EU-kontroll-juks, som kan minne om mafia-virksomhet.
SOM EN MAFIA-FILM: Jan Robert Halvorsen (t.v.) og Torbjørn Seljevoll forteller historier om EU-kontroll-juks, som kan minne om mafia-virksomhet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Vi trodde systemet var sikkert. Men de har greid å finne måter til å lure det på.

Rådgiver Jan Robert Halvorsen i Statens vegvesens tilsynsseksjon, region øst, sukker oppgitt. Hver dag jakter han på virksomheter, eller deres utro tjenere, som lurer biler gjennom EU-kontrollene.

I 2016 ble 63 verksteder fratatt retten til å foreta EU-kontroller.

Nå sitter han sammen med sin kontorsjef, jurist Torbjørn Seljevoll, i Vegvesenets kantine på Risløkka, i Oslo. De henger over laptopen, som står plassert på det runde bordet mellom dem. Ved siden av står to halvfulle kaffekopper. På datamaskinen kan de se alle EU-kontrollene som blir påbegynt og registrert hos verksteder i hele landet.

Dataprogrammet er bare ett år gammelt. Det er Vegvesenets nye våpen mot PKK-juks. Halvorsen og Seljevoll ser etter noe mistenkelig.

Frykter tusenvis av livsfarlige biler

For helt siden Norge startet med det som egentlig heter periodisk kjøretøykontroll (PKK), på midten av 90-tallet en gang, har det blitt fusket. Statens vegvesen mener det hvert år ulovlig godkjennes flere tusen kjøretøy - personbiler, motorsykler og kanskje til og med lastebiler – som kan være livsfarlige på norske veier.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.