Utladet elbil

Nesten én av ti el-biler går tom for strøm i kulda

Hva skjer om du lader ut?

REDUSERER REKKEVIDDEN: Rekkevidden på elbiler reduseres når er kaldt, da må man være ekstra oppmerksom slik at man ikke kjører seg tom for strøm. Foto: Arne V. Hoem
REDUSERER REKKEVIDDEN: Rekkevidden på elbiler reduseres når er kaldt, da må man være ekstra oppmerksom slik at man ikke kjører seg tom for strøm. Foto: Arne V. Hoem Vis mer
Publisert

I følge en undersøkelse gjort av Norsk Elbilforening har åtte prosent av norske elbilister opplevd å gå tom for strøm under kjøreturen.

Årsakene varierer, men det mest vanlige er at man feilberegner kjørelengde, treffer på uforutsett kø, eller at man kommer til en ladestasjon som ikke fungerer.

De fleste forsirkingselskapene har veihjelpsdekning for batteritomme elbiler inkludert dersom du har en av kaskoforsikringene selskapet tilbyr.

Du risikerer dog en egenandel hos noen av selskapene, litt avhengig av hvilken dekning du har. Uansett vil du bli hjulpet til nærmeste lader slik at du kan få strøm på bilen igjen.

Vanlig veihjelp

For elbilister som har forsikring hos Gjensidige, gjelder vanlige veihjelpsvilkår, og det gjelder enten du har kasko eller delkasko, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til Dinside.

Hva egenandel angår sier Rysstad at den også er lik som for vanlig veihjelp. Den er på 500 kroner både for de som har delkasko - og kaskoforsirking.

Har man derimot Bil Pluss, Gjensidiges beste dekning, er det ingen egenandel ved bruk av veihjelp.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.