– Dette er en ny målemetode, som innebærer at CO2-utslippsdataene blir mer realistiske. Vi antar at de fleste bilmodeller vil få målt 10-25 prosent høyere verdier, sammenlignet med dagens målemetode.
Det sier Espen Andersson, avdelingsdirektør i Vegdirektoratets kjøretøyseksjon, til Dinside.
Vi har flere ganger kommentert at bilavgiftene i dag er basert på kunstig lave oppgitte utslipp for de komponentene som er relatert til CO2- og NOx-utslipp.
Innføries fra i høst
Det var Bilnytt.no (krever innlogging) som tirsdag skrev om hvordan den nye målemetoden skal innføres i Norge fra høsten av.
I en kommentar fra fra stats-sekretær i Finansdepartementet Brage Baklien (Frp), som Dinside har mottatt via departementets kommunikasjonsenhet, presiseres det at det fortsatt er CO2-utslipp målt etter gjeldende målemetode, som skal benyttes ved avgifts-beregningen for alle biler ut 2018.
Det har lenge vært jobbet med den nye målemetoden, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Vegdirektoratet antar at det nye regelverket blir vedtatt av EU i løpet av sommeren, og varsler allerede nå at de vil starte med å bruke metoden allerede fra 1. september i år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.