Test: Audi A5 Sportback 2.0 TDI Quattro Sport

Nye A5 har fantastiske kjøreegenskaper

Den kjører som en drøm, men koster så det svir.

TERNINGKAST FEM: Audi A5 har fantastiske kjøreegenskaper, men vi stusser over nivået på utstyret. Foto: Rune Nesheim
TERNINGKAST FEM: Audi A5 har fantastiske kjøreegenskaper, men vi stusser over nivået på utstyret. Foto: Rune Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Audi fornyet sine mellomklassemodeller i løpet av fjoråret og spesielt ble vi imponert over stasjonsvognen A4 med TFSI-motor. Deretter fikk vi anledning til å ratte «terrengversjonen» av den - eller rettere sagt allroad-utgaven. I juni i fjor kjørte vi så nye A5 som 2-dørs-kupé.

Bilen vi har kjørt nå er den nye kombikupé-versjonen av A5 - eller A5 Sportback, som den heter offisielt.

«Jøss, er denne ny?», tenker du sikkert. Jada. Audi A5 Sportback er splitter ny fra innerst til ytterst, men som vanlig når man får en knallsuksess med noe nytt og friskt, tør man ikke ta store forandringene når etterfølgeren skal lages.

Men selv om man får denne følelsen, ser man som regel utviklingen når man etter hvert får muligheten til å se noen generasjoner bakover. Bare se på Audi TT.

Men det er først når man ser ny og gammel A5 ved siden av hverandre at vi ser det virkelig har skjedd noe. Det er skarpere linjer over hele bilen. Sideprofilen er en kraftig signatur som virkelig brekker i sollyset, grillen er blitt skarpere, større og lavere, panseret har fått flere markerte profiler, lyktene hevet og er markant smalere med mer karakter og bilen er 4,7 centimeter lenger.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.