Klassiske biler

Seks klassiske tyske biler som har forandret seg

Dette har skjedd med de tyske klassikerne siden de så dagens lys første gang.

KLASSISKE BILER: VW Passat, både som tredørs-, femdørs- og stasjonsvognutgave. Foto: VW
KLASSISKE BILER: VW Passat, både som tredørs-, femdørs- og stasjonsvognutgave. Foto: VW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At bilene har utviklet seg mye siden den tyske ingeniøren Carl Benz fikk patent på den første «moderne» bilen i 1886, er det liten tvil om.

Siden det som faktisk var verdens første automobil i 1771, har utviklingen vært desto større.

Men selv i dag skjer det store forbedringer med framkomst-midlene våre - hybrid- og elbiler, automatgir, GPS og tekniske duppeditter og bedre kjøreegenskaper er bare noen av framskrittene.

Fra én modell til den nye utgaven ser vi ikke nødvendigvis de store forandringene. Men går vi flere tiår tilbake i tid for å sammenligne, oppdager vi plutselig at utviklingen har vært meget stor.

Derfor har vi her samlet seks klassiske tyske biler som har forandret seg kraftig siden sin første generasjon.

6. Har vokst sånn «Passat»

Dette er én av Volkswagens aller største suksesser og bestselgere gjennom tidene. Siden fødselen i 1973, til i dag, har imidlertid Passat vokst betraktelig.

Familiebilen har dessuten blitt rundere i kantene, i likhet med de fleste andre modeller som har levd et like langt liv.

I dag har til og med lillebror Golf vokst forbi og blitt en enda større bil enn den første Passaten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.