Bilbransjen og elbilforeningen ønsker endring i avgiftene

Vil redusere avgiftsfordelen til ladbare hybrider

Elbilforeningen: - Folk gis et signal om at de kjøper en bil med lavt forbruk og god miljøeffekt, og slik er det ikke nødvendigvis.

KJEMPERABATT: Audi Q7 e-tron er blant de svære luksus-SUV-ene som får en heftig avgiftslette fordi det er en ladbar hybridbil. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJEMPERABATT: Audi Q7 e-tron er blant de svære luksus-SUV-ene som får en heftig avgiftslette fordi det er en ladbar hybridbil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Som vi skrev da forslaget til nytt statsbudsjett ble lagt frem i fjor, splitter bilavgiftene bilbransjen.

Men ikke mer enn at det store flertallet av importørene sa seg enige i at, når det gjelder ladbare hybrider, er den foreslåtte avgiftsleggingen feilslått.

Store ladbare hybrider var avgiftsvinnerne i statsbudsjettet for 2017. Gevinsten er enorm. Bilene det er snakk om er blant annet de ladbare utgavene av BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Audi Q7 og Volvo XC90.

Felles pressemelding

Det er nå Bilimportørenes Landsforening (BIL), og Norsk elbilforening som, i en felles uttalelse, går inn for å få endret avgiftsstrukturen som i dag favoriserer ladbare hybrider kraftig. Som vi tidligere har skrevet, har mange undersøkelser vist at slike biler har et vesentlig høyere forbruk (og dermed utslipp), i virkeligheten enn det som er målt etter EUs målesyklus NEDC.

I uttalelsen fra de to organisasjonene heter det blant annet at de forventer at regjeringen kommer med endringer i engangsavgiften for bil i revidert nasjonalbudsjett.

"I dag premierer engangsavgiften ladbare hybrider med en vektrabatt de ikke fortjener", heter det i pressemeldingen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.