Dinside kunne forrige uke avsløre hvordan to digitale reklameplakater på Peppes Pizza på Oslo S analyserte fjesene til folk som så på dem. Og viste forskjellige reklamer til menn og kvinner.
Samme dag som vår artikkel ble publisert, ble kameraene fjernet. Og Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth syntes reklamen var «skummel».
I dagene etter har Peppes-saken blitt omtalt i medier rundt om i hele verden, som USA, England, Finland, Tyskland og Australia.
Og til slutt gikk selskapet bak reklamen, ProntoTV, ut med et langt innlegg på nettsidene sine hvor de forklarer hvorfor de fortsatt mener at teknologien er uproblematisk.
Ikke kamera; «sensor»
«Teknologien gir nye muligheter for annonsører, og er ikke i strid med de strenge reglene vi har for personvern og overvåkning» skriver markeds- og kommunikasjonssjef Jørn Olsen i ProntoTV.
Han kaller teknologien for «AVA (Anonymous video analytics)». Og påpeker at ingen sensitiv informasjon ble lagret om personene som så på reklamen.
«I deler av mediedekningen ble det stilt spørsmål om hvorvidt dette var bruk av overvåkningskamera. Det er det ikke. Det er riktignok et webkamera som blir brukt, men det fungerer som en videosensor» skriver Olsen, som konsekvent kaller kameraet for en sensor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.