Mer produktplassering på norsk TV

Foreslår å tillate mer produktplassering

Se hvor det kan dukke opp produktplassering, om EU-kommisjonen får det som de vil.

MER PRODUKTPLASSERING: Det kan bli resultatet, dersom EU-kommisjonens forslag får gjennomslag.
MER PRODUKTPLASSERING: Det kan bli resultatet, dersom EU-kommisjonens forslag får gjennomslag. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Produktplassering ble lovlig på norsk TV i 2013, og både Robinson, Senkveld og EM-sendingene til TV2, ifølge Kampanje, er eksempler på TV-programmer med produktplassering.

Dersom EU får gjennomslag for sitt nye forslag til regler, kan det føre til mer produktplassering også på norsk TV.

Dette kan bli tillatt

Linda Andersen i Medietilsynet minner om at de nye reglene fortsatt er på forslagsnivå, og at det er lang vei frem til at de å eventuelt trer i kraft i Norge.

EU-kommisjonens forslag til endring av det såkalte AMT-direktivet som blant annet inneholder regler for produktplassering, går i hovedsak ut på å snu på hele regelen.

- Hovedregelen i dag er at produktplassering er forbudt, med enkelte unntak. EU-forslaget innebærer å snu regelen på hodet, og tillate produktplasseringen, med enkelte unntak hvor det ikke blir tillat, sier Andersen.

De foreslåtte unntakene gjelder ifølge Medietilsynet nyheter, aktualitetsprogram, forbrukerprogram, religiøse program samt TV-programmer som har en betydelig andel barn som seere.

- Generelt ønsker man altså å tillate produktplassering i noen flere kategorier av TV-programmer, men overfor de yngste tv-seerne, foreslås det strengere regler. I dag er produktplassering ikke tillatt i barneprogrammer, mens programmer hvor det kan bli forbudt, er eksempelvis Idol, forteller Andersen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.