Produktplassering ble lovlig på norsk TV i 2013, og både Robinson, Senkveld og EM-sendingene til TV2, ifølge Kampanje, er eksempler på TV-programmer med produktplassering.
Dersom EU får gjennomslag for sitt nye forslag til regler, kan det føre til mer produktplassering også på norsk TV.
Dette kan bli tillatt
Linda Andersen i Medietilsynet minner om at de nye reglene fortsatt er på forslagsnivå, og at det er lang vei frem til at de å eventuelt trer i kraft i Norge.
EU-kommisjonens forslag til endring av det såkalte AMT-direktivet som blant annet inneholder regler for produktplassering, går i hovedsak ut på å snu på hele regelen.
- Hovedregelen i dag er at produktplassering er forbudt, med enkelte unntak. EU-forslaget innebærer å snu regelen på hodet, og tillate produktplasseringen, med enkelte unntak hvor det ikke blir tillat, sier Andersen.
De foreslåtte unntakene gjelder ifølge Medietilsynet nyheter, aktualitetsprogram, forbrukerprogram, religiøse program samt TV-programmer som har en betydelig andel barn som seere.
- Generelt ønsker man altså å tillate produktplassering i noen flere kategorier av TV-programmer, men overfor de yngste tv-seerne, foreslås det strengere regler. I dag er produktplassering ikke tillatt i barneprogrammer, mens programmer hvor det kan bli forbudt, er eksempelvis Idol, forteller Andersen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.