Peppes Pizzas overvåkningsreklamer er fjernet

- Jeg synes det er skummelt

Forbrukerombudet ble overrasket over at ansiktsanalyse ble brukt på reklameskilt i Oslo. Og folket er skeptisk.

TOMT HULL: Slik ser skjermene utenfor Peppes Pizza på Oslo S ut nå. Kameraene, som ble brukt til å analysere fjesene til dem som sto foran skiltet, er nå fjernet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TOMT HULL: Slik ser skjermene utenfor Peppes Pizza på Oslo S ut nå. Kameraene, som ble brukt til å analysere fjesene til dem som sto foran skiltet, er nå fjernet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dinside avslørte i går hvordan reklameskilt for Peppes Pizza på Oslo S analyserte potensielle kunder med kameraer.

Var det en mann foran skiltet, skulle det bli reklamert for kjøttprodukter. Var det en kvinne, ble det vist sunnere alternativer.

Samme dag som vår artikkel ble publisert, og spredd gjennom blant annet sosiale medier og TV 2, ble kameraene fjernet.

- Vi skulle ta ned videosensorene denne uka, så det er ikke noe dramatikk i dette, hevder markeds- og kommunikasjonsansvarlig Jørn Olsen i leverandøren ProntoTV overfor Dinside.

- Mener du virkelig at det var helt tilfeldig at kameraene ble fjernet nøyaktig samme dag som artikkelen kom ut?

- Det var bare videosensorene vi skulle teste. Testperioden var planlagt å være ferdig denne uken, så dermed har de blitt tatt ned, gjentar Olsen, som med «videosensor» mener kamera.

Ombud: «Skummelt»

- Jeg visste ikke at slikt fantes i dag, så jeg ble overrasket, innrømmer forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

- Helt personlig synes jeg det er litt skummelt, men det er ikke sikkert det er retningsgivende for meg som forbrukerombud, påpeker hun.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.