Dette skulle egentlig være en prissjekk av påskegodteri. Men etter å ha sjekket oss gjennom utvalg og priser hos Rema 1000, Kiwi og Extra, sitter vi igjen med noe som vi vil si er et skuffende resultat.
I hvert fall sett fra forbrukerens ståsted ...
Stusselige en krone og 70 øre skiller billigste butikk fra den dyreste etter at vi har pristestet ni tilfeldige produkter, som selges hos alle tre butikkene.
For å få frem poenget: Til og med Kvikk Lunsj-sjokoladen, som ble solgt i ulike pakker i alle butikkene - med tre, fire og åtte sjokolader i hver, koster nøyaktig det samme for hver enkelt sjokolade. Ingenting å spare på å kjøpe stor pakke der, altså ...
Hva skjedde med priskrigen?
Lavpriskjedene overvåker til en hver tid konkurrentenes priser, og tilpasser sine priser etter dette.
På den ene siden så kan butikkene argumentere med at overvåkingen av de andres priser fører til lavere priser for forbrukeren, fordi butikkene alltid følger konkurrentens priser - for blant annet å komme godt ut i pristester.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.