Forbud mot «winback» ved bytte av mobiloperatør

Ny regel presser mobil­selskapene til å gi deg bedre tilbud

Mobiloperatørene må heretter kjempe om å beholde deg som kunde - mens du faktisk er kunde.

FORBUDT: Nå kan verken Telenor, eller noen av de andre mobiloperatørene, ringe deg med et bedre tilbud etter du har byttet operatør. Foto: Pål Joakim Pollen.
FORBUDT: Nå kan verken Telenor, eller noen av de andre mobiloperatørene, ringe deg med et bedre tilbud etter du har byttet operatør. Foto: Pål Joakim Pollen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i år skrev vi i om et forestående forbud mot såkalte «winbacks» fra mobiloperatørene.

Nå har forbudet blitt innført. Det vil si at mobiloperatørene ikke lenger har lov til å ringe deg opp og gi deg et bedre tilbud når du har byttet til en annen operatør.

LES OGSÅ: Dette er de billigste mobilabonnementene

Mener «Winbacks» favoriserer de største aktørene

- Kundens rett til å flytte telefonnummeret til ny tilbyder senker terskelen for å velge ny tilbyder, og legger derfor til rette for økt konkurranse. Praksisen med «winback» innebærer etter Nkoms oppfatning en favorisering av etablerte tilbydere med sterke posisjoner i markedet, skriver Nasjonal kommunikasjonmyndighet (Nkom) i en pressemelding.

Videre hevder Nkom at kunden gjennom dette ofte blir tilbudt ekstraordinære fordeler.

- En slik form for konkurranse i det skjulte er etter Nkoms vurdering i mindre grad egnet til å realisere formålet om bærekraftig konkurranse, enn konkurranse som skjer åpent og transparent, heter det videre.

Slik svarer Telenor

Telenor har tidligere uttalt at et eventuelt forbud mot dette kan få negative konsekvenser for angreretten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.