Ap-leder Jonas Gahr Støre har advart mot regjeringens planer om salg av statlige aksjer i selskaper som Flytoget, Kongsberg Gruppen og Telenor. Men han holder døren på gløtt for å redusere statens eierskap i spesielle tilfeller.

– Jeg er skeptisk til et generelt nedsalg i Kongsberg og Telenor. Men jeg har aldri opplevd at ledelsen fra Kongsberg eller Telenor har møtt en lukket dør hos Arbeiderpartiet hvis de har en industriell visjon som kan endre på eierskapet, sier Jonas Gahr Støre.

Han tenker på sammenslåinger der aksjene i det sammenslåtte selskapet blir delt på de to selskapenes gamle aksjonærer. Da vil statens eierandel synke dersom staten på forhånd bare satt i det ene selskapet.

– Nettopp. Da er det bedre å ha en sånn diskusjon med 50 prosent eierskap i utgangspunktet, enn 34.

Mangler industriell visjon

DN snakker med Støre i Davos, idet han er iferd med å forlate World Economic Forum. Støre mener regjeringens nedslagsplaner er dårlig begrunnet, ikke nødvendige og mangler en industriell visjon. Han avviser at Arbeiderpartiets delprivatisering av Statoil og Telenor rundt årtusenskiftet egentlig var samme politikk. Unge Høyre-leder Kristian Tonning Riise sa til DN før helgen at ingen norsk regjering noengang har stått for større nedsalg enn Jens Stoltenbergs første Ap-regjering.

– Ap åpnet for privat deleierskap i Statoil og Telenor. Det var omstridt, men jeg mener det var riktig. Man fikk nye industrielle partnere og den daglige testen fra et marked også konkurrentene er i, sier Støre.

– Hadde det da vært greit om regjeringen bare skulle delprivatisere flytoget?

– La oss forholde oss til realitetene. Punkt en: Selskapet går godt. Det er ingen finansielle behov for å selge selskapet for den norske staten. Gjelden er nedbetalt. Punkt to: Det er et selskap som løser viktige infrastrukturoppgaver. I en by som skal vokse med 200.000 mennesker er det interesse for å ha offentlig eierskap til den viktige transportåren, sier han.

– Men er det ikke bare et selskap som driver transport på offentlig eid infrastruktur? Kan ikke fri konkurranse sørge for tilbudet?

– Jeg hører de borgerlige og Fremskrittspartiet sier det. Jeg mener det må tas store valg om hvordan kollektivtransporten i hovedstadsområdet innrettes. Flytoget er hurtigtoget fra Drammen forbi Gardermoen. Hvis det skal bli eid av et kinesisk og australsk fond, som Arlandaekspressen er, tror jeg det kan bli vanskeligere å ha det langsiktige samfunnsperspektivet. Med 97 prosent kundetilfredshet er det kanskje det mest populære produktet som finnes i Norge, sier Ap-lederen.

Kjøpte seg opp

Statssekretær for pressesaker ved Statsministerens kontor Sigbjørn Aanes mener fortsatt at det er svært liten forskjell mellom privatiseringstiltakene Ap i sin tid stod for, og det regjeringen foreslår nå.

Han mener også at Støres aksjebytteargument ikke står særlig sterkt. 34 prosent eierskap er ikke en hindring for å få til sammenslåinger og oppkjøp mener Aanes.

– Da Statoil tok over Hydros oljevirksomhet, kjøpte statens seg opp igjen i etterkant, sier Aanes, og mener det ikke vil være noe problem å gjøre noe lignende igjen.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.