Onsdag skrev DN at Tesla har stevnet seks kunder som ble tilkjent prisavslag i Forbrukertvistutvalget for påståtte mangler ved sine Tesla Model S P85D-biler.

Kundene mener at Tesla villedet forbrukerne ved å markedsføre P85D med 700 hestekrefter, mens det faktiske tallet har vist seg å være 469 hestekrefter.

Dette kom dagen etter at det ble kjent at 126 norske Tesla-eiere har gått til søksmål mot Tesla der de krever en oppgradering av bilene slik at kjøperne får motoreffekten de trodde de skulle få. Alternativt krever de prisavslag.

DN har fått tilgang til stevningen der Tesla saksøker de seks eierne. Der skriver Tesla at P85D har 700 hestekrefter «motorkraft», men bestrider ikke at bilen ikke yter 700 hestekrefter «på veien». Kundene mener dette er en klar mangel ved bilen.

– Noen tenker kanskje at dette virker veldig sutrete. Men mange strakk privatøkonomien langt for å få oppleve å eie en bil med 700 hestekrefter, og når vi så ikke får det vi har betalt for, føler vi oss lurt, sa en av kundene som har saksøkt Tesla, Frode Fleten Jacobsen til DN.

Elbilprodusenten mener forskjellen skyldes begrensninger i kjøretøyet og batteriet, og skriver at antallet hestekrefter ikke er det eneste som beskriver bilens ytelse.

«Bilens ytelse måles og beskrives gjennom akselerasjon og toppfart, som er de følbare angivelsene av ytelse som faktisk påvirker en kundes kjøreopplevelse», skriver Tesla i stevningen.

Forbrukerrådet slår tilbake

Tesla har tidligere sendt DN denne uttalelsen i forbindelse med saken:

«Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere vurdert saken i Teslas favør.»

– Det er ikke riktig at vi har vurdert saken i Teslas favør. Vi ønsket ytterligere dokumentasjon, og har derfor ikke foretatt noen vurdering, sier Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Tesla stiller seg undrende til svaret fra Forbrukerrådet.

– I desember 2015 skrev Forbrukerrådet i et brev at Tesla har oppfylt vår bevisbyrde i saken, og at det er opp til klager å bevise sine påstander. Forbrukerrådet påpekte også at klager ikke hadde sannsynliggjort påstandene sine gjennom tester eller eksterne undersøkelser, skriver kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i en epost til DN. I stevningen som Tesla har sendt Oslo tingrett, heter det at de seks kundene brakte sakene inn for Forbrukerrådet, men at sakene ble henlagt fordi saksøkte ikke oppfylte sin bevisbyrde.

Ikke grunnlag for minnelig løsning

Forbrukerrådet understreker i en ny kommentar at saken ikke er henlagt.

– Vi har ikke vurdert saken, og ønsket ytterligere dokumentasjon. Derfor fant vi ikke grunnlag for en minnelig løsning. Vi var fornøyde med vedtaket i Forbrukertvistutvalget som sa at det forelå en feil og at bileierne skulle få en økonomisk kompensasjon, sier Skogly.

Vedtaket er nå brakt inn for Oslo tingrett av Tesla.

I stevningen fra Tesla henvises det til den andre saken i Oslo tingrett mellom Tesla og de 126 kundene som har saksøkt selskapet. Partene er blitt enige om å prøve sakene for inntil ti av de 126 saksøkerne. Saken er planlagt å komme opp i Oslo tingrett i desember.

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19
Publisert:

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert: