– Det her er jo utrolig flott, sier Lise Sødahl hos B. Watten ved Amfi Sunndalsøra, og holder opp et enormt fyrverkeri av et plagg. Et dypblått skjerf som eksploderer i andre farger, hovedmotivet er et digert klovneansikt.

– Marianne Aulie. Det er mange som ikke liker de klovnene hennes så godt, men male, det kan hun, sier Sødahl imens hun folder skjerfet sammen igjen og putter det sammen med de andre. I tillegg til Aulie er det to andre kunstnere som har maleriene sine på skjerf hos B. Watten, Vebjørn Sand og Cathrine Knudsen. Sistnevnte er kanskje mest kjent som ekskjæresten til kronprins Haakon Magnus.

– De koster mye, men til gjengjeld så er det jo et kunstverk du får rundt halsen, sier Sødahl blidt.

Pris ingen hindring. I tillegg til «kunstnerskjerfene» fører butikken de svært ettertraktede skjerfene fra danske Beck Söndergaard. Kjeden har vært i nyhetsbildet flere ganger de siste åra, da det kan se ut som norske kvinner simpelthen ikke får nok av slike skjerf. Og selv om prisen er ganske drøy – mange koster opp mot seks-sju hundre kroner – virker det ikke som dette avskrekker i nevneverdig grad.

– Det er nok ganske trygt å si at det er skjerf vi selger mest av her, sier Sødahl. Hun tror noe av appellen ligger i hvor fleksibelt plagget er.

– Skjerfet gjør liksom ofte et helt antrekk. Det er uendelig mange måter å knytte dem på, bare ta en rask runde på nett og se hvor mange veiledningsvideoer som ligger ute. Og så kommer de i alle mulige farger og mønstre, så de er lette å matche til hva det skulle være. Og så har jo skjerfet et svært viktig fortrinn som alle andre plagg ikke har: en kan ikke vokse ut av et skjerf. Legger du på deg tjue kilo kan du fortsatt bruke yndlingsskjerfet, ler hun.

Et billigere alternativ. Om en interesserer seg for merker, men ikke synes man kan ta seg råd til de dyre kvalitetsplaggene, finnes det alltid rimeligere alternativ. Mange leter i de vanligste kleskjedene etter skjerf som likner på det man ønsker seg, men som er litt for dyrt. På Cubus finnes det for tida et godt eksempel på nettopp dette.

– Her er det, sier Inger Lise Grefstad, og viser til en rekke enkle, lange og ensfargede skjerf.

– Dette er «Big Cuba»-skjerfene våre, men alle kaller det bare «Acne-skjerf», ler hun. Skjerfene likner nemlig veldig på de populære skjerfene fra Acne. Fargene grått og burgunder er allerede revet vekk.

– Acne-skjerfene koster tusen kroner, så det er klart folk ser etter billigere alternativ. Det var noen som blogget om at vi hadde et skjerf som liknet, og da var det gjort, forteller Grefstad.

For glade i å dekke oss til? Sjøl om hun har over tredve hjemme, er Grefstad litt skeptisk til å bruke skjerf. Hun tror vi nordmenn er over gjennomsnittet glade i å pakke seg inn.

– Vi bor i et kaldt land, og mange jenter bruker ganske utringete klær, særlig nå som julebordsesongen er i gang, så det må jo komme til noe som varmer. Skjerfet er dessuten «safe»som tilbehør uansett situasjon, det dekker og varmer, og har man flere farger og mønstre kan det alltid matches med det man har på seg.

Men jeg tror kanskje vi er litt for glade i å dekke oss til noen ganger. Vi nordmenn elsker de svære og varme skjerfene, men de dekker jo alt. Hvorfor dekke helt til en flott jakke eller kjole? Vi dresser oss av og til nesten litt ned. Men det er kjempebra at folk vil holde seg friske, altså. Bare husk at det går an  å gå uten skjerf, eller i det minste gå for en liten variant. Man må jo vise fram det som er under også!