Drammen Havn er i vinden om dagen. Jernbaneverket satser stort på Holmen, og investerer for fremtiden. Det betyr at Jernbaneverket ser for seg en voksende havn, i dobbelt forstand.

De neste par tiår er det planer om at Holmen skal bli mye større. Til det trengs det enorme mengder masse, men det behovet sammenfaller med at Jernbaneverket bygger ny tunnel gjennom Strømsåsen. Drammen Havn vokser også på andre måter.

Den globale konteinergiganten Maersk stortrives på Drammen Havn etter en prøveperiode, og vil ha permanent direktelinje Bremerhaven–Drammen, med jernbanelink til Trondheim og Narvik.

I Drammen Havn gnir man seg i hendene og ser for seg booming business de neste tiår. Veimyndighetene, derimot, ser at noe må gjøres, og det raskt. Den økte virksomheten på havna genererer også biltrafikk til et allerede sprengt veinett. Det er likevel ikke det som bekymrer mest akkurat nå. Verre er det at Holmenbrua er i en elendig forfatning. Samtidig som vogntogene blir lengre og tyngre, er brua så dårlig at veimyndighetene frykter en kollaps.

LES OGSÅ: Frykter brukollaps

LES OGSÅ: Milliontyveri på Drammen havn

Havna har et svar på denne utfordringen. Løsningen på trafikkutfordringen ligger ikke på Strømsø, men gjennom å bygge en helt ny bru fra Holmen til Brakerøya. Dette er et innspill Havna også har kommet med tidligere, men da falt ideen på steingrunn. Nå er mye annerledes. Strømsø er i støpeskjeen. Marienlyst-utbyggingen kommer sannsynligvis.

Hovedfartsåren Bjørnstjerne Bjørnsons gate skal utvides. Strømsø tåler med andre ord ikke flere samferdselsutfordringer akkurat nå. I stedet for at de tunge vogntogene dundrer ned til Bangeløkka, gjennom Strømsø og ut på Holmen, er det mer effektivt at tungtrafikken fraktes på egen bru, direkte fra Lierstranda til Holmen. Det vil frigjøre kapasitet i sentrum.

Dette er smart tenkt, men hva med sykehuset som skal reises omtrent akkurat der brua i så fall vil lande på Brakerøya? Hva med støyen fra både trafikk og havnevirksomhet nesten døgnet rundt? Det hevdes at støy lar seg løse. Det bor folk på hotellene et par steinkast fra Oslo Lufthavn Gardermoen, også, og de sover like godt som gjestene på et høyfjellshotell. Verre er naboforholdet mellom havnevirksomhet, trafikkmaskin og sykehus.


Dette fortoner seg som en gordisk knute. Vi kjenner ennå ikke løsningen på dette dilemmaet, men løsningen må uansett komme fort. Brua er i ferd med å knele. Trafikken vokser og det hevdes at det bare gjenstår noen formaliteter før spaden kan settes i jorda også når det gjelder sykehus.

Vi er spente på hvordan det her er mulig å ta hensyn til alle samfunnsinteressene, samtidig.