Han ønsker å forsyne norske flyplasser med miljøvennlig drivstoff og har tatt kontakt med Fredrikstad kommune, Frevar og flere bedrifter på Øra. SINTEF skal lage en mulighetsstudie for en flydrivstoffabrikk i Fredrikstad. Hvis det viser seg at planene er realistiske, vil Midtdal bygge en fabrikk ved Frevar, i en første fase.

Søppel fra Storbritannia

Ifølge direktør Fredrik Hellström er investeringen for pilotanlegget anslått til 500 millioner kroner. Fabrikken trenger 20 mål tomt, noe Frevar kan tilby. Anlegget vil ifølge by- og næringsutviklingssjef Helge Hasvold gi 30–50 arbeidsplasser i starten, langt mer på sikt.

I Storbritannia skal en lignende fabrikk bygges i Essex. Ifølge British Airways vil det gå med 575.000 tonn avfall for å produsere 120.000 tonn drivstoff, 50.000 er flydrivstoff. Midtdal ønsker på sikt å bruke enda større avfallsmengder i en fabrikk i Fredrikstad. Han ser for seg et anlegg som i full skala tar 2.000 tonn i døgnet, rundt 700.000 tonn per år. Avfallet skal hentes i Storbritannia og fraktes med skip til Borg havn.

– Vi vil i så fall bygge et lukket anlegg for å unngå luktproblemer, sier Midtdal til Fredriksstad Blad.

7 x Frevar

Fullt utbygd kan fabrikken brenne sju ganger så mye avfall som Frevar. Planen er å forsyne Gardermoen, Rygge og Torp med klimavennlig flydrivstoff og følge opp EUs miljømål. Miljøgevinsten ligger i å bruke avfall som ellers vil legges i deponi og lekke klimagasser, ikke minst metan. Nå vil det i stedet bli en ressurs. Midtdal opplyser at det skal brennes i en plasmaprosess, med svært høy temperatur, 5–6000 grader.

Denne teknologien er utviklet av Westinghouse og kan også brukes for å produsere elektrisitet i stor skala. Det er dette firmaet som skal levere ovnene til drivstoffabrikken.

Midtdal sier at Øra-området har en rekke fortrinn.

– Nærheten til Frevar, havn og en rekke miljøbedrifter gir unike muligheter. Anlegget vil også produsere elektrisitet, i tillegg til flydrivstoff, og denne kraften kan omgjøres til damp og brukes av bedrifter. At infrastrukturen er på plass er en stor fordel, mener Midtdal.

Han trekker også frem bistanden fra næringsavdelingen i Fredrikstad kommune.

200–300 arbeidsplasser

– Vi har fått god hjelp hele veien. De ansatte i Fredrikstad ønsker å legge forholdene til rette for bedriften, sier Midtdal, som opplyser at en fabrikk i full skala vil trenge rundt 200 mål. Den kan gi 2–300 arbeidsplasser. Hvis alt går på skinner kan et pilotanlegg være oppe å gå om 3–4 år, mens en fullskala fabrikk kan bli en realitet rundt 2024. Mulighetsstudien er forventet å være ferdig i sommer.

Helge Hasvold sier til FB at andre firmaer vurderer å produsere flydrivstoff fra trevirke, men det skal være mer lønnsomt å bruke søppel.

– Dette blir en svært avansert fabrikk, med tilknytningspunkter til Høgskolen i Østfold, NMBU på Ås og konsulentbedrifter, et kjempespennende prosjekt, mener han.

Glad for ny Øra-satsing

Frevar-direktør Fredrik Hellström håper mulighetsstudien vil vise at fabrikken har livets rett.

Styret er orientert om planene for en flydrivstoffabrikk.

– Frevar ønsker et nært samarbeid med Biofuel Development, og vi ser for oss å bruke en tomt på 20 mål, opplyser Hellström.

I samme størrelsesorden: Denne fabrikken skal British Airways og Solena bygge i Essex. Den skal stå ferdig i 2017 og gi 150 arbeidsplasser. Den skal lage drivstoff av søppel. Britisk avfall skal også brukes i Fredrikstad-anlegget.  Illustrasjon: British Airways

Denne tomten ligger mellom massegjenbrukssenteret og Nexans, øst for Frevars forbrenningsanlegg.

Etablering av en drivstoffabrikk kan gi store ringvirkninger. Avfallet skal brennes under svært høye temperaturer, og da trengs det oksygen. I første fase kan det leveres fra Aga, i en fullskalafabrikk må det bygges et eget oksygenanlegg.

– Planene vil gi eventyrlige muligheter. Men før vi kan gå videre må vi forsikre oss om at driften blir lønnsom. Vi venter på mulighetsstudien, sier direktøren.

– Har dere også 200 mål til en fremtidig fabrikk?

– Det må vi se nærmere på. Frevar har deponiområder som vi har behov for i mange år fremover. Fabrikken er arealkrevende, og det kan også finnes andre tomter i Fredrikstad, sier han.

Han jubler for utviklingen på Øra, med Smartboard-produksjon på vei, ja til forskning på laks og nå planer for flydrivstoff .

– Stjernen vant tre NM-seire i ulike klasser, skal Fredrikstad vinne på nytt? spør Frevar-sjefen.