AddToAny

5 årsaker til at det er unødvendig å endre generell del i læreplanen

5 årsaker til at det er unødvendig å endre generell del i læreplanen
Kunnskapsdepartementet har ikke noen gyldige argumenter for nyskriving av generell del i læreplanen. Følg Utdanningsnytt på Facebook!
Konklusjonen på artikkelen under er at det er unødvendig å endre generell del, og jeg konkluderer på bakgrunn av følgende:

Jeg påviser at departementet snur dokumenthierarkiet Lov - " Rammeplan- Læreplaner på hodet når generell del skal tilpasses Kunnskapsløftet. Forståelsen for sammenhengen mangler når departementet sier at generell del er laget til L97. Det er jo omvendt.

Når Kunnskapsløftet ikke er tilpasset generell del, eller det er et gap her, er det fordi departementet ikke har gjort jobben sin - heller ikke tidligere.

En analyse i artikkelen min der jeg har en sammenstilling av formålsparagrafen og generell del, viser at generell del ivaretar formålsparagrafens anliggender. Generell del er ikke utdatert.

Departementet medgir at formålsparagraf og generell del er overordnet og at danningsoppdraget skal videreføres, for så å si at generell del må tilpasses Kunnskapsløftet. Det er Kunnskapsløftet som må tilpasses generell del. Departementet taler med to tunger.

Innstillingen fra KUF-komiteen vektlegger verdier og det brede oppdraget som loven gir. Det er ivaretatt i generell del.

Utdanningspolitikken i utdanningspolitikernes støpeskje

Det gjelder opplæringen, formålsparagrafen og Generell del. I opplæringslovens formålsparagraf har Stortinget definert skolens formål og oppgaver. Formålsparagrafen ble endret i 2008 etter omfattende og dyptgående prosesser. Verken formålsparagraf eller Generell del har fått nødvendig nedslag i det øvrige læreplanverket.

Kunnskapsdepartementet bebudet nyskriving av Generell del i regjeringens siste stortingsmelding, Meld.st. nr. 28 (2016- "2017) Fag - " Fordypning - " Forståelse - " En fornyelse av Kunnskapsløftet der både formålsparagrafen og Generell del er behørig omtalt.

I foreliggende artikkel vil jeg blant annet se nøyere på forholdet mellom Stortingets marsjordre i de gjeldende normgivende dokumentene, og hvordan Kunnskapsdepartementet utformer en opplæring i tråd med oppdraget Stortinget har gitt.

Generell del - " en bunnplanke gjennom 25 år

Generell del, som var en nyskaping blant offentlige dokumenter, har ligget som en bunnplanke for skole og opplæring siden den ble presentert med Høringsutkast til Generell del i 1992. Hvorfor? Fordi den var unik i form og innhold, gjennomsyret av kunst i vekselvirkning med tekstlige uttrykk har den vist seg å ha både slitestyrke og aktualitet. Generell del ble behandlet og vedtatt av Stortinget i sin tid. Det ga den en enestående legitimitet som har vedvart i de mer en tjue årene siden.

Stortingets utdanningskomité har nylig levert sin innstilling til Meld.st. nr. 28 (2016- "2017) Fag - " Fordypning - " Forståelse - " En fornyelse av Kunnskapsløftet.

Etter å ha studert både formålsparagrafen, Generell del, meldingen og innstillingen synes en nyskriving av Generell del helt unødvendig, selv om komiteen synes å bli fanget av argumentasjonen som regjeringen gir.

Regjeringen vil fornye Kunnskapsløftet som en opplæring for fremtiden, og tilpasse Generell del til denne fornyelsen.

Viktige sider ved formålsparagrafens brede oppdrag er utdypet i Generell del. Det skal gjennomsyre undervisning og opplæring, som også Utdanningskomiteen uttrykker i sin innstilling. Da er det vel slik at det er de øvrige planer i kunnskapsløftet, fagplaner og lokale læreplaner, som må tilpasses de overordnede dokumentene, Opplæringsloven og Generell del, ikke omvendt.

Departementet uttrykket at skolen i dag har "annet formål enn dagens formål med opplæringen". Da setter departementet til side for det første det som er gjeldende (Opplæringsloven og Generell del). For det andre det brede utdanningsmandat som de med sitt doble budskap sier at de vil ha - " og som stortingskomiteen helt klart sier skal beholdes.

Eller er det slik at departementet mener at kompetansemålene er uforenlige med de brede dannelsesmål?

Med dette for øyet diskuterer jeg derfor i det følgende enkelte passasjer i av departementets utsagn i stortingsmeldingen.

Noen anliggender i Stortingsmeldingen

Fra kapittel 1.3 henter jeg passasjer (i kursiv) som kommenteres av meg i vanlig tekst.

Fornyelsen av den generelle delen av læreplanverket skal ta utgangspunkt i skolens formålsparagraf.

Slik må det være idet loven er det overordnede dokument.

Skolens verdigrunnlag og brede formål skal utdypes og konkretiseres.

Det er nettopp det Generell del allerede gjør. Det kommer jeg tilbake til.

Regjeringen legger vekt på at formålsparagrafen og generell del er grunnmuren for skolens praksis, og de verdiene skolen bygger på skal prege skolens hverdag. En ny generell del skal få tydelig frem betydningen av opp

Les mer

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt