Man går på skolen for å lære, ikke for å ta lappen.

Tirsdag den 21. mars utrykte kjørelærer Christian Vindenes og Øyvind Eidesen fra ATL bekymring forkjøreopplæring med fraværsgrensen.Jeg klarte fint å ta lappen, selv med fraværsgrensen. Fraværsgrensen er overhodet ikke et hinder for god trafikkopplæring. Det er tydelig at kjørelærerne ikke tenker lengre enn til første lyskryss, når de mener at kjøreopplæring er viktigere enn å lære.

Å gå på skolen er vår jobb. Det er naturlig at vi er sliten etter en skoledag, men dette er ikke et gyldig argument for at vi skal droppe undervisning for å ta kjøreopplæring. Da får vi heller ofre de to episodene med Netflix kvelden før og sørge for at vi er opplagt til kjøretimen dagen etter.

Når jeg tok kjøreopplæring, hadde det ingenting med norsk, matematikk eller biologi å gjøre. Hvis jeg har lyst til å lære meg å spille piano, ofrer jeg ikke viktig undervisning for å ta pianotimer midt i skoletiden. Hvis man skal gi gyldig fravær i hytt og pine, forsvinner hele essensen med tiltaket.

Vindenes påstår at fraværsgrensen er lite gjennomtenkt. Da bør han sette seg ned og innse hva fraværsgrensen faktisk har gjort for ungdommen. Fraværet i Hordaland har gått ned med over 30%, det er viktigere enn at det kreves litt planlegging mellom elev og kjørelærer for å ta sertifikatet.

”Skal fraværsgrensen gå utover at flere ungdommer havner i ulykker?” - spør Eidesen. Det er helt sinnsykt å påstå at fraværsgrensen vil føre til flere ulykker. På hvilket grunnlag kan du hevde dette?

Bortsett fra noen deler av opplæringen, som glattkjøring, langkjøring og oppkjøring, kan man fint ta dette etter skolen eller på dager man har fritime eller fri fra skolen. Det er trist at noen kjørelærere ikke er villige til å være fleksible for at vi skal bli sikker i trafikken. Med god planlegging mellom elev, trafikklærer og skolen, er det fullt mulig å tilrettelegge kjøretimene sånn at man slipper å få fravær, noe som Eidesen er enig i. De fleste elever i videregående skole har mange fritimer, fridager og ferier som kan brukes til kjøreopplæring.

Når du kjører i trafikken må du være oppmerksom på hva som skjer rundt deg, hvilket felt du skal ligge i og i hvilken retning du har tenkt deg. Om Vindenes og Eidesen mener at den videregående skolen skal gå i retning av å lære elevene å lukeparkere i skoletiden fremfor å lære å lese og skrive, tror jeg de må ta seg en ekstra runde i rundkjøringen.

Det er ikke skolen sin oppgave å lære oss å kjøre.  Skolen sin oppgave er å sørge for at vi får en god utdanning med flinke lærere som motiverer oss.