Vi skal lytte til alle innspill som kan gjøre eldreomsorgen i Bergen bedre. De som kjenner eldreomsorgen i Bergen best, er brukere, pårørende og ansatte. Deres tanker og meninger om tjenestene Bergen kommune tilbyr er verdifulle og lyttes til.

Hilde Onarheim fra Høyre var helsebyråd fra 2011 og frem til valget i 2015.I Fanaposten 11. mai er hun kritisk til våre ambisjoner om en mer åpen og lyttende kommune.

Da Ap, KrF og Venstre dannet byråd høsten 2015 var vi enige om at Bergen skulle bli en mer åpen og inkluderende by. I motsetning til det forrige Høyre/FrP-byrådet offentliggjør vi fagrapporter langt tidligere, slik at innbyggerne våre får innsikt i det faglige grunnlaget for viktige saker. Vi avholder folkemøter om viktige planer, og byrådet har satt i gang arbeidet med bydelsdemokrati.

Les tidligere saker:

• - Pasientene sitter i sine rullestoler fra 8-20

• Helsebyråden svarer: Meningsfull hverdag

Etter tolv år i posisjon er Høyre sin løsning lytteposter på alle sykehjem. Hva dette skal løse er vanskelig å si. Vi har nemlig brukerråd på alle kommunale sykehjem i dag – og disse fungerer i aller høyeste grad som lytteposter. I løpet av 2017 gjennomfører vi også brukerundersøkelser på alle kommunens sykehjem. Utover brukerrådene har vi et velfungerende eldreråd. Hos dem kan alle bergensere legge frem saker som opptar og berører eldre i byen vår.

Byrådet har lyttet til gode innspill fra blant annet eldrerådet, brukerråd, egne ansatte og enkeltpersoner når vi har økt grunnbemanningen på byens korttidsavdelinger, lagt til rette for at eldre ektepar får bo sammen og når alle sykehjem nå har fått en egen ansatt med særlig ansvar for aktivitets- og frivillighetsarbeidet på sykehjemmet. Dette skal bidra til mer innhold og glede i hverdagen.

Bergen er blitt en mer åpen og inkluderende by. Eldreomsorgen er styrket og brukernes meninger tas på det høyeste alvor. Likevel er det aldri slik at vi kan si oss fornøyde. Derfor setter jeg umåtelig stor pris på alle e-poster, telefoner og innspill som kommer min vei, i tillegg til de mange møtene jeg har med byens seniorer. Vi ønsker hele tiden å bli bedre, og det gjør vi best gjennom god dialog med byens innbyggere.