– Vi er den første dagligvarebutikken som tilbyr netthandel i Ytrebygda. Nå er nye rutiner og opplæring på plass, og vi er veldig spente på mottakelsen fra kundene våre, sier kjøpmann Rune Kvamsøy.

Jobbet i det stille

Kvamsøy-familien har drevet nærbutikk i Blomsterdalen i to generasjoner, og frem til 2007 var utkjøring av varer et fast innslag i den daglige driften.

– Plukking og hjemkjøring av varer var noe min far startet med i butikken her i Blomsterdalen. Spesielt eldre kunder ringte inn handlelisten sin, så plukket vi varene og kjørte det hjem til de hver fredag. Faktisk så satte vi ofte varene på plass i skapet hjemme hos enkelte kunder også. Dette handlet om service overfor kundene, og det gjør det fremdeles, sier Rune Kvamsøy.

Først i Bergen

Eurospar Blomsterdalen og på Hylkje i Åsane er de første i Spar-kjeden som får starte med den nye netthandelssatsningen. I over to år har Norgesgruppen arbeidet i det stille med å utvikle netthandelstilbudet. Nå har kjeden tro på at kundene kan dra nytte av fordelene med å bestille varer fra sin lokale kjøpmann i sin lokale SPAR-butikk.

– Vi har kurset noen av våre 40 ansatte i dette. Når kunden lager sin handleliste på vår nettside, får i en plukkliste. Deretter går vi ut på en plukkerundte i butikken. Alle varene kunden bestiller håndplukkes i butikken av våre egne medarbeidere, så det er de samme menneskene du møter i butikken som plukker varene dine når du bestiller på nett. Slik skal du også kunne være sikker på å få de samme varene som du finner i butikken, forteller Kvamsøy.

Ingen prisforskjell

Både tilbud og priser er identiske på nett som de er i den fysiske butikken. Kundene kan velge mellom å få varene hjemkjørt eller hente selv i butikk. Under uttesting av netthandel og hjemkjøring har det vist seg at 80 prosent velger å få varene kjørt hjem, mens de resterende 20 prosentene ønsker å hente varene i butikken.

– Kunden kan selv velge hva som passer best. Plukk opp varene om du passerer butikken eller få de levert til en valgfri adresse. Bestiller du før klokken ti om formiddagen, kan du få varene levert på døra allerede før middag, sier Kvamsøy.

Det er inngått distribusjonsavtale med Schibsted Distribusjon, så varene vil bli fraktet ut av sjåførene som til vanlig kjører aviser.

Nå er Kvamsøy spent på mottakelsen det nye tilbudet får hos kundene.

– Netthandel kombinert med hjemkjøring er nytt for oss og det er nytt for kundene. Men jeg er selv småbarnsfar og vet godt hvor mye tid som går med til handlingen. Det å kunne sitte i fred og ro og legge inn en handleliste på nettet etter at ungene har lagt seg, og få varene levert på døren dagen etter virker som en bra idé for meg. Det tror jeg andre også vil synes. Men det gjenstår å se, og vi venter i spenning, sier Rune Kvamsøy.

Dekker mye

Det er ikke bare kunder i Blomsterdalen og Hjellestad-området som kan benytte seg av tilbudet om hjemkjøring.

– Butikken min har et nedslagsfelt som dekker Fana, Ytrebygda og egentlig hele området ned til Danmarksplass, Laksevåg, Loddefjord og til Mathopen. Det er et stort område til å begynne med fordi vi er en av to butikker i Bergen som er med på oppstarten. Dersom dette viser seg å slå an hos kundene, vil nok andre butikker følge etter, og da vil området bli mindre. For 20-30 år siden tror jeg vi tok fem kroner for å kjøre ut varene. Da vi sluttet i 2007 kostet det 50 kroner. Handler kundene for over 1000 kroner, koster hjemkjøringen 69 kroner med dagens ordning, sier Kvamsøy.

Og lurer du på hva du skal lage til middag? Da kan du få tips til oppskrifter i nettbutikken. Angi hvor mange personer som skal spise, og oppskriftene vil tilpasses med mengdene av ingredienser man trenger, som igjen legges direkte inn i din handlekurv.

– Løsnignen skal være lettvint for kunden i en hektisk hverdag, både med forslag til middager, men også slik nettbutikken er lagt opp. Gjennom å være Trumf-medlem er det slik at nettbutikken «husker» hva du pleier å kjøpe, og slik blir det lettere å finne frem til de rette produktene når du kommer tilbake for å handle i nettbutikken, forklarer Kvamsøy.

– Nå er vi spent på tilbakemeldingene fra kundene, sier kjøpmannen i Blomsterdalen.