Et av de mest trangfødte prosjekter i manns minne skal endelig se dagens lys. Ihvertfall første del av det. Utbedring og ny gang/sykkelsti på den smale og svingete Hjellestadvegen har stått på planen i halvannet tiår, og har vært snakket om i uminnelige tider. Nå skal første - og forhåpentligvis ikke siste - parsell endelig bygges: Strekningen fra Blomsterdalen til Ådlandsstraumen.

Tirsdag skulle entreprenør Lemminkainen Norge AS ta fatt på arbeidet, som er ventet å vare til 1. desember 2019.

– I forrige uke hadde vi beboermøte i en fullsatt Ytrebygda kirke, der vi informerte om fremdriften. Folk har ventet veldig lenge på dette, og så både vi og de er glade for at vi endelig kan gå i gang, sier byggeleder i Statens vegvesen, Gunn Cecilie Omre.

Dette skal de bygge:

• 1850meter ny veg mellom Blomsterdalen og Ådlandsstraumen

• Ensidig fortau og gang- og sykkelveg ca. 300 m.

• 1520 meter sykkelveg med fortau

• Nytt el – belysningsanlegg

• Nytt vann, avløp og overvannsystem

• Bro over Ådlandsbekken

Gjemmer ledninger

Byggeleder Omre er særlig fornøyd med at prosjektet sørger for å få samlet kabler ogledninger i rør under bakken.

– Alle luftlinjer blir fjernet, noe som gjør det ekstra ryddig og fint oppå bakken. Vi har egenprosjektert vegen og elektrodelen som er satt sammen med fagmodellene for bro og vann/avløp i en 3d-modell. Vi er fornøyde med å ha et modellbasert prosjekt.

I forbindelse med prosjeket skal det også legges vann og avløp til eiendommene. Dette skjer i samarbeid med Bergen kommune.

For naboer som bruker veien vil det nå bli en god del verre før det blir bedre. På folkemøtet fortalte prosjektleder Beate Riisnæs at det blir manuell dirigering på veien i tidsrommene 06.30-09.30 og 14-17. Det vil også være innsnevringer og omlegginger underveis, og veistenging på inntil 15 minutter kan påregnes.

– Man må beregne litt ekstra tid på å komme seg gjennom anleggssonen, og vi oppfordrer folk til å kjøre etter forholdene og ta hensyn til de arbeidende, sier Riisnæs( evt. vegvesenet)

Ingen grunn til bekymring

Den trege fremdriften har skapt bekymring for om veiprosjektet ville bli utsatt ytterligere. Folk på Hjellestad er blitt vant til utsettelser, og tidligere i år kom det frem at svikt i bompengeinntekter kunne gå ut over Hjellestadvegen.

Veiprosjektet havnet på en liste over mulige salderingsposter hos fylkeskommunen, som måtte finne 50 millioner fraværende bompengekroner.

Men nå kan prosjektleder Arild Hegrenæs bekrefte at Hjellestadvegen går sin gang, uten å bli berørt av kostnadskuttet.

– Dette handlet om justering av budsjetter, som gjøres årlig. Hjellestadvegen er i boks. Det er ikke berørt, sier han.