Bybanen og 17. mai-tog er nøyaktig ett tog for mye når det skal arrangeres nasjonaldagsfeiring i gågaten på Nesttun.

Det har vært sedvane de siste årene at kollektivmiddelet gjør et stopp mens festlighetene pågår og hovedprosesjonen i Fana gjør sin ankomst på stedet. Men fredag kom det frem atSkyss sa nei til å stoppe Bybanen under årets nasjonaldagsferiring.

Politiet ville det annerledes og påla kollektivselskapet å stoppe Bybanen på Nesttun i tidsrommet 12:30-13:45 på nasjonaldagen.

Torsdag møttes Skyss og politiet for å diskutere saken igjen. Der ble det til slutt klart at Skyss kommer til å bøye av og rette seg etter pålegget.

– Det vil si at trafikken på Bybanen blir innstilt mellom Nesttun og flyplassen i stengeperioden, og at vi da vil ha drift kun mellom Nesttun og sentrum, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Det er en løsning Skyss ikke er fornøyde med. De er avhengige av å ha tilgang på Kokstad-depotet for å kunne sette inn nye baner ved uforutsette hendelser.

På grunn av beredskap rundt 17. mai-arrangementet i sentrum mente Skyss at de måtte ha tilgang til depotet hele dagen.

– Beredskapsmessig er dette langt fra en optimal løsning for det totale kollektivtransportsystemet denne dagen, og spesielt for bybanen. På 17. mai leverer Skyss ekstra mye kollektivkapasitet for å kunne ta unna de store folkestrømmene inn og ut av Bergen sentrum. Dersom det oppstår feil i stengeperioden, vil det ikke vært mulig å få kjørt ut nye vogner fra depotet på Kokstad, sier Dreyer.

Politistasjonsjef Bård-Tore Norheim sa til avisen i forrige uke at han vil ha en gjennomgang med Skyss, 17. mai-komiteen og Bergen kommune om hvordan dette skal organiseres i fremtiden. Han mener det må bli et politisk spørsmål om 17. mai-markeringen på Nesttun skal ha prioritet foran Bybanen.

Også Skyss vil be om en avklaring fra kommunen om hvordan det blir i årene som kommer.

– Skyss vil etter påske ta kontakt med Bergen kommune for en gjennomgang av rammene for kommende 17. mai-arrangementer i Bergen, sier Dreyer.