Strålende sol og tusenvis av festkledde fanabuer gjorde årets 17. mai-arrangement i Fana bystrøk til en suksess.

– Det ble en fantastisk dag, med en prosesjon som strakte seg helt fra Skjold til Lagunen. Et fantastisk syn! Vi har ingen tilbakemeldinger som tyder på noe annet enn at arrangementet gikk veldig bra, sier leder i 17. mai-komiteen Eivind H. Hermansen til Fanaposten.

Drama i forkant

I forkant av årets feiring var detdiskusjoner mellom 17.-mai-komiteen og Skyss.Skyss varslet at de ikke ville stoppe Bybanen gjennom Nesttun under årets feiring, slik de har gjort hvert år siden banen begynte å gå gjennom gågaten. Etter at banen åpnet til Flesland og med verksted/depot på Kokstad, mente de at konsekvensene ville bli for store.

Til slutt måtte Skyss bøye av, og stoppet likevel banen i 75 minutter av nasjonaldagsfeiringen for å slippe prosesjonen frem i gågaten. De gjorde det samtidig klart at de ikke ønsker å gjøre det samme i fremtiden.

– Vi skal i møte med Bergen kommune for å få avklart de overordnete prinsippene for trafikkavvikling på 17. mai. Skyss sin holdning er fortsatt at Bybanen bør kjøre som normalt på 17. mai, sier Målfrid Vik Sønstabø, leder for avdeling trafikktilbud i Skyss.

Det faktum at den nye flyplassterminalen åpner i august kan gjøre at Skyss vil stå enda sterkere på det kravet.

– Nå som banen går helt til flyplassen, og spesielt fra den nye flyterminalen åpner i august, har banen en utvidet funksjon, der forutsigbarhet for de reisende er ekstra viktig.

Beredskap

Trafikkavviklingen gikk greit under årets 17. mai. Det var tett mellom avgangene og til dels ventetid for å komme med banen. Et av Skyss` argumenter for å holde banen åpen gjennom dagen, er at Bybanen trenger tilgang på depotet på Kokstad i tilfelle noe skulle skje.

– Det er en utfordring at depotet på Kokstad blir avskåret fra traseen under stengeperioden. Dette fungerte heldigvis i år, men representerer en ekstra risiko for driftssikkerheten. På 17. mai er det svært mange reisende som er avhengige av banen, og et driftsavbrudd vil kunne gi problemer for publikumsflyten i sentrum, sier Sønstabø.

Er 17. mai for viktig?

Spørsmålet blir om 17. mai-arrangementet på Nesttun blir ansett som viktig nok til at Skyss likevel må belage seg på å stoppe banen i kommende år.

Det kan det bli kommunen og byrådet som må avgjøre. Byrådsleder Harald Schjelderup, som holdt den offisielle 17. mai-talen på Nesttun i år, brukte noe av taletiden sin på å rose det lokale arrangementet i år.

– 17. mai står sterkt her. Jeg får gode vibrasjoner når jeg tenker på feiringen i Fana, sa Schjelderup under talen.

Han mener 17. mai-feiringen i Fana er en lang og stolt tradisjon, og at det nok skal mer enn Bybanen til for å stoppe den.

– Jeg kan ha forståelse for Skyss sitt ønske om at bybanen ikke bør stoppe opp i over en time på en dag der kollektivtilbudet er ekstra viktig. Men her håper jeg det går an å finne gode løsninger som gjør at ikke 17. mai-arrangementet i Fana blir negativt berørt. En nedleggelse av 17. mai-arrangementet er uansett ikke noe vi fanafolk vil akseptere, tror Schjelderup.

Må avlyses

Men 17. mai-komiteleder Eivind H. Hermansen er helt klar på at arrangementet ikke lar seg gjennomføre uten en stopp i bybanetrafikken i gågaten.

– Vi skal snart ha en evaluering sammen med politiet og kommunen, der det er naturlig å ta med Skyss. Jeg tenker at vi må lande allerede nå hvordan dette skal være i fremtiden. Det blir for slitsomt å ta disse diskusjonene opp igjen hvert år, sier Hermansen.

Han mener det bør går en grense for hva en frivillig festkomite skal måtte hanskes med av motbør fra offentlige instanser som Skyss.

– Men så vellykket som arrangementet på Nesttun har vært, kan jeg ikke helt se for meg at det skal bli stoppet. Den fantastiske prosesjonen og tusenvis av menneskene taler for seg selv, sier Hermansen.