FINNSNES: I en pressemelding fra Norges Automobilforbund (Naf) kommer det frem at det nå er kommet et register der forbrukerne kan sjekke bilens historikk.

– I 14 år har NAF jobbet for å få på plass et register der forbrukerne kan sjekke bilens historikk. Nå har kilometerstand fra biler som har vært på EU-kontroll, blitt tilgjengelig for forbrukerne, påpeker bilorganisasjonen i pressemeldinga, og mener at det er en viktig seier for alle bruktbilkjøpere.

– Mindre

Når bilen er på EU-kontroll blir kilometerstanden rapportert inn til Statens vegvesen. Det er disse tallene som nå blir gratis tilgjengelige på vegvesenets nettsider.

– Vi er glade for å kunne gjøre disse dataene tilgjengelig på våre hjemmesider. Vi ønsker at informasjon vi sitter på skal kunne komme brukerne våre til gode, sier overingeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen til nettstedet Broom.no.

– Endelig er dette på plass. Juks med kilometerstand er et omfattende problem. Nå blir det mindre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Naf, i pressemeldinga.

NAF utarbeidet i 2013 en rapport som viser at hvert eneste år jukses det med kilometerstand på biler i Norge for opp til 5,3 milliarder kroner. Grunnen er at det er enkelt å utføre og svært vanskelig å oppdage og straffeforfølge.

I pressemeldinga påpekes det også at det er lukrativt å jukse med kilometerstand i Norge der avgiftene gjør at bilene er dyre.

- Prisfallet blir større per kjørte kilometer i Norge enn i land med lavere bilpriser. Justeres kilometerstanden ned, faller prisen mindre. Det er ren vinning som ligger bak kilometerjuks, sier Sagedal.

– Jobbe videre

Data fra EU-kontrollene gjelder biler som er fire år eller eldre. For å få et fullverdig register må det gås noen skritt til, påpeks det.

Skal Norge få til et godt nok register for å få bukt med kilometerjukset, må alle som er i kontakt med bilen, ha et pålegg om å legge inn kilometerstanden i et nasjonalt register. Dette gjelder blant annet forsikringsselskapene, bilverkstedene som har bilene inne til reparasjon og service, ved eierskifter og så videre.

- Vi i NAF skal jobbe videre for å få på plass et nasjonalt kjøretøysregister som eliminerer problemet med kilometerjuks, sier Sagedal.

Det vises til at det flere steder i Europa har blitt tatt tak i problemet med hell.

I pressemeldinga vises det til Belgia, der myndighetene pålegger alle som er i kontakt med bilen om å legge inn data i et register. Dersom de velger å ikke gjøre det, får det konsekvenser i form av sanksjoner. Belgia har så og si eliminert problemet med kilometerjuks.