- Vi fikk god behandling av russerne. Vi hadde med FSB å gjøre, og de opptrådte korrekt, høflig og profesjonelt. Tonen var gemyttlig. Vi diskuterte både fotball og alt mulig med dem, sier Kjetil Ervik.

Ervik er humørfylt og lett til sinns når Folkebladet.no snakker med han lørdag ettermiddag. Han og resten av mannskapet er glad over å være kommet tilbake til moderlandet igjen. Lørdag lå «Remøy» ved Solstrand i Tromsø og losset rekefangsten. Reker som skal til rekefabrikken i Senjahopen.

- Vi fikk klarsignal på torsdag til at vi kunne forlate Murmansk. Da var vi ikke seine om å komme oss avgårde. Vi ga full hendel mot Norge, og sparte ikke på drivstoffet, ler Ervik.

Norsk tråler holdes tilbake i Murmansk En norsk reketråler blir holdt tilbake av russiske myndigheter og ligger ved kai i Murmansk. Årsaken skal være en formalitetsfeil i lisensdokumenter.  Tatt i arrest

Tre uker har gått siden «Remøy» ble beordret inn til Murmansk av den russiske kystvakta. Tråleren hadde akkurat da avsluttet fem ukers vellykket rekefiske i den russiske sonen i Barentshavet, og var på vei til Tromsø for å losse. At de ble oppbrakt skyldes at russerne hadde oppdaget en feil i lisenspapirene. Ved en glipp hadde Fiskeridirektoratet ikke fylt ut papirene korrekt.

- Vi hadde hatt en særdeles flott tur med godt vær og godt fiske. I lasterommet lå det 500 tonn reker. Men som han sa det en av karene om bord da vi ble oppbrakt; denne turen gikk egentlig altfor godt...

For å frigi tråleren forlangte russerne 90 millioner kroner i løsepenger. Situasjonen syntes fastslåst. Mens diplomatiet, rederiet og Fiskebåt (rederiets interesseorganisasjon) jobbet iherdig med å løse flokene, kunne ikke skipperen og mannskapet gjøre annet enn å vente.

- Fiskeridirektoratets feil at norsk tråler holdes i Russland Den norske reketråleren holdes fremdeles i Murmansk en uke etter at russiske myndigheter fant en feil i lisensen til båten. Norske myndigheter har skylda. Uvissheta verst

- Det vanskeligste var uvissheta. Vi visste ikke om vi måtte ligge en dag til eller en måned til, sier Ervik.

- Det ble kjedelig etterhvert å ligge bare og vente. Vi forsøkte å utnytte dagene så godt vi kunne. Båten har sjelden vært så godt vasket som den er nå. Vi har banket rust og malt. Hvert minste lille hull i trålen er blitt reparert.

- Fikk dere slippe i land i Murmansk?

- Ja, vi var fri til å gå iland, bortsett fra de som ikke hadde pass med. Det gjaldt også de to færøyværingene vi har med oss, som ikke fikk slippe i land fordi de hadde danske pass. Vi andre benyttet sjansen til litt sight-seeing og turer på et shoppingsenter. Men det ble ikke så ofte, fordi reglene var strenge. For å slippe i land måtte vi ha godkjenning og båt måtte bestilles.

Turene i land ga oss mulighet til å handle ferskvarer og spe på med den frosne provianten om bord. Det norske konsulatet var også behjelpelig med å supplere oss med ferske matvarer. I det hele tatt fikk vi kjempegod hjelp av dem.

I Reketråleren Remøy frigitt av russiske myndigheter Russiske myndigheter har frigitt den norske reketråleren Remøy fra arrest i Murmansk. Skipet er nå på vei tilbake til Norge. ngen vodka

- Fikk dere smakt på den russiske vodkaen?

- Hehe, nei, den hoppet vi glatt over. På 17. mai kom imidlertid konsulatdama om bord med et par flasker vin, som mannskapet koste seg med, sier Ervik.

«Remøy» har et mannskap på 17. Med unntak av de to fra Færøyene, er alle om bord fra Møre og Romsdal. For en uke siden fikk ni av mannskapet reise heim fra Murmansk. Igjen om bord ble det en minimumsbemanning på åtte personer.

«Remøy» blir ferdiglosset i løpet av lørdag. Så skal båten bunkres og klargjøres for en ny tur til Barentshavet. Allerede lørdag kveld bærer det ut på feltet igjen, med nytt mannnskap om bord.

Det gjelder å ta igjen mest mulig av det tråleren har tapt i fangst. Kjetil Ervik anslår at de har tapt fangst for bortimot en halv million kroner hver dag de har ligget i arrest i Murmansk.

Selv gleder han seg til å komme heim til Giske.

- Jeg har en liten datter på snart to år som jeg ikke har sett på åtte uker. Det skal bli godt å se henne igjen, sier Kjetil Ervik.

Skipper Kjetil Ervik sier det verste med oppholdet i Murmansk var uvissheta. Foto: Privat