Fylkesvegplanen for Sør-Trøndelag for perioden 2014-2023 legges fram i juni.

Fylkesvegplanen er et viktig dokument for alle fosninger, og styret i Fosen Regionråd ble orientert om arbeidet med planen i sitt møte i Roan før helga. Planen utarbeides av Sør-Trøndelag fylkeskommune. Trygve Gudde fra samferdselsavdelingen i fylkeskommunen la fram prioriteringene som så langt er gjort i bruken av fremtidige vegmillioner. Mange av disse skal brukes på Fosen, men regionrådspolitikerne hadde gjerne sett at enda flere av dem blir brukt her.

1000 innspill- Vi har kartlagt utfordringene på tre områder. Det er veg, kollektivtransport og skjæringspunktet veg/kollektivt. Vi har fått inn om lag 1000 innspill fra 60 høringsinstanser. Blant disse innspillene har vi fått inn 70 flaskehalser når det gjelder veg. Disse skal prioriteres, sa Gudde.  I arbeidet med fylkesvegplanen er det flere kriterier som blir lagt til grunn for prioriteringene. Ett av dem er vegstrekningens viktighet.Strekningen Orkanger- Botngård på fylkesveg 710 og strekningen Ila-Åfjord på 715 er plassert i gruppe 1. Strekningene Rørvik-Rissa på 717 og Åfjord- Nord-Trøndelag grense på 715 er plassert i gruppe 2 med hensyn til viktighet.- Dette er eksempel på forslag fra administrasjonen. Kommunene kan komme med innspill, sa Gudde.

Og det gjorde ordfører Jørn Nordmeland i Osen.

Store ekstrakostnader- Jeg reagerer på at ikke hele 715 er plassert i gruppe 1. Vegen fra Osen til grensa mot Nord-Trøndelag er meget dårlig. Jeg har et eksempel på hvor mye det koster næringslivet med en så dårlig veg. Vi har Norges største pallefabrikk, og transportøren må bruke 200 000 kroner ekstra i vedlikehold per vogntog hvert år på grunn av den dårlige veien, fortalte Nordmeland.Per Kristian Skjærvik fra Rissa ville vite om Fosenvegenes prioriteringer gikk foran prioriteringene i Fylkesvegplanen siden fylkesveg 717 var satt i gruppe 2. Han fikk ikke noe klart svar på det.- Kan fylkestinget ta de utfordringene på 717 som Fosenvegene ikke tar, ville Skjærvik også vite.- Ja, ett av kriteriene tilsier det, men det er flere kriterier som teller med når vi skal prioritere, var svaret fra Gudde.

SikkerhetRoan sliter også med dårlige veier, noe som er en utfordring blant annet for transporten til og fra Nilsen Hønseri som er en viktig bedrift for Roan kommune.- Er sikkerhet overordnet alt annet, ville ordfører Jan Helge Grydeland vite.- Når det gjelder årsdøgntrafikk faller vi igjennom, men veien ut til Roan er veldig viktig for oss, og det finnes ikke omkjøringsmuligheter når noe skjer, sa Grydeland.- Når vi skal prioritere blir det en vekting av skjønn og næringslivets behov, svarte Gudde. Siste ord er ennå ikke sagt i arbeidet med ny fylkesvegplan for Sør-Trøndelag.