«Å kaste Mack sitt øl og mineralvann ut av butikkhyllan i 18 av landets 19 fylka, det e å tråkke på våre nordnorske hjerta, identitet, historie, kultur og stolthet» skriver Hugo Magne Kjelseth i et brev til Odd Reitan – publisert på Nordnorsk Debatt. 

Han er en av mange som har kastet seg inn i hylekoret for Mack de siste par dagene. Et folkeopprør blir det kalt.

I helga har nyhetsbildet vært preget av nordnorsk vrede over at Rema vraker Mack fra sine butikkhyller. Eller gjør de egentlig det? Mye tyder på at kjøpmenn som fortsatt ønsker å ha dette skvipet i sine butikkhyller fortsatt får lov til det.

En Rema-kjøpmann fra Tromsø sier det selv: – Det er ikke engang sikkert at det vil komme noen endringer for vår del.

Men nok om det.

Poenget mitt her er at det i debatten framstilles som om hele Nord-Norge er med på dette korstoget mot Rema - for Mack. Jeg melder meg herved ut og tror jeg har mange bodøværinger med meg.

Først og fremst – Mack-ølet smaker stygt! Men de har faen meg nærmest hatt monopol på utestedene rundt omkring i nordnorske byer.

I forbindelse med flere av de store jubileumsarrangementene i Bodø i 2016, har Mack preget tappetårnene hos de aller fleste. Mack ble foretrukket av arrangøren foran Bodøs eget mikrobryggeri Bådin til - selveste bybursdagen i mai.

Mack ble foretrukket av arrangøren foran Bodøs eget mikrobryggeri Bådin til - selveste bybursdagen i mai.

Men hvorfor skjedde det? Jo, (i all hovedsak) på grunn av pris. Mack klarte å presse prisen lengst ned.

Nå blir Mack selv utsatt for Rema sin prispolitikk. Danske Carlsberg har trumfet og vunnet. Og da blir det hylekor i Tromsø og omegn

Men kjære dere: Tromsø er IKKE hele Nord-Norge.

Jeg ser poenget med å velge en internasjonal aktør over en norsk, og frykten for tap av arbeidsplasser.

Det kjenner Bodø-samfunnet godt til - med nedleggelsen av Nordlandsbryggeriet friskt i minne.

En ting er at dette er altfor prematurt. Direktøren sier at Rema 1000 og Mack på langt nær var ferdigforhandlet, og sistnevnte hadde ballen. Dette lukter kampanje - og sosiale medier går rett på - som vanlig.

En annen ting er at vi plutselig er så overrasket over Rema sin kyniske prispolitikk?

Reitan og co. er ikke lojale – det har de aldri vært. Her er det kun kroner og øre som teller. Odd Reitan er Bjørn Kjos sitt dagligvarealibi.

Bodø-folket tydde til Mack i protest da Ringes flytta produksjoen av Nordlandspils til Trondheim.

Men kjære Mack – vi kommer nok ikke til å tog for dere denne gangen.

Og et lite apropos til mandagens nyhetsbulletin på riksdekkende  NRK: "Det bygger opp til ølkrig for Rema 1000"

HALLO! La oss holde oss for gode for å bruke øl og krig i samme setning i 2017.