LILLEHAMMER: – Å vinne en nøytral blindtest i media er den aller beste reklamen du kan få, sier rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen i Oslo .

For ølbrygger Hubertus Huijs på Lesja gir imidlertid seieren i VGs juleøltest liten uttelling i kroner og øre, i alle fall på kort sikt.

Nesten utsolgt

Telefonen har ikke stått stille hos den selvlærte ølentusiasten fra Nederland den siste uka. Folk vil vite hvor de kan kjøpe Hubertus øl.

Dessverre for Huijs og kundene ble det kun tappet 2.000 liter juleøl i år, og distribusjonen er begrenset. At han i flere dager har vært synlig med bilde og terningkast seks på kremplass på vg.no gir derfor ingen salgsboom.Testvinneren merker økt interesse også for de tre andre ølsortene han brygger, men også her er volum og tilgang begrenset. «Grøftøl» må du på serveringssted for å drikke, sterkølet er foreløpig ikke i Vinmonopolets sortiment.

– Stor etterspørsel

Polbestyrer Marit Furuhaugen på Lillehammer hadde sannsynligvis solgt «Grøftøl» i bøtter og spann hvis det hadde stått i hylla. Det er mange som spør. Juleøl er trendy, og folk vil ha det som er best i test.

– Hvis et produkt får en sekser i VG blir vi som regel utsolgt, sier Furuhaugen, og legger til at det ikke er medias øl- og vintester som er retningsgivende når polets ansatte gir kundene råd.Å vinne en test gir dessuten kortvarig effekt. Neste uke er det noe annet som gjelder.

Best julebrus, som vanlig

For kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes, som produserer Hamar Lillehammer Julebrus, er det nærmest blitt en vane å vinne julebrustester.

– Tester er viktig. Men det unike med Hamar Lillehammer Julebrus er den store fanskaren (52.000 likes på Facebook). Forbrukerne står for markedsføringen.Av drøyt 15 millioner liter julebrus som drikkes fra midten av september og til nyttår, heter vel 18 prosent Hamar Lillehammer. Julebrusen «vår» er størst utenom butikkenes egne merker. Dahls er nummer to med vel 11 prosent.

Farmors favoritt

– Trønderne vil sikkert si at Dahls er best. Men Hamar Lillehammer er julebrusen for mange i hele landet, sier Bruusgaard.

Guttegjengen vi møter i gågata på Lillehammer er ikke noe unntak.– Det er Hamar Lillehammer som er best. Den smaker jul, fastslår 16-åringene, som beskriver seg selv som stordrikkere av julebrus.– Farmor bor i Oslo. Hun pleier å bestille. Hun synes også at vår julebrus er best, sier Morten Furu.Om de bytter sixpacken på julaften med sterkere saker om noen år, gjenstår å se. Hubertus Huijs har uansett planer om å øke produksjonen, og han håper den positive effekten av omtalen varer lenge.Viktigst er kanskje selvtilliten det gir å få terningkast seks.– Jeg føler meg mye tryggere nå på planene om å utvide. Jeg har uansett ikke noe ønske om å bli veldig stor. Hubertus øl skal være litt eksklusivt og mye håndverk.