Det slår kommunikasjonssjef ved Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen, kategorisk fast.

Det var en morgen tidlig i oktober både ansatte og gjester ble oppmerksomme på den firbente inntrengeren på Foodmarket i utenlandsterminalen.

– Svært beklagelig

Ifølge Andersen ble det tatt umiddelbar affære, og rottejakten gikk raskt.

– Den ble umiddelbart fjernet. SSP (restaurantdriveren, red. anm.) varslet umiddelbart driftssentralen til Avinor Oslo lufthavn som varslet skadedsyrkontrollen og Mattilsynet, forteller Andersen.

Han innrømmer at hendelsen ikke akkurat er noen fjær i hatten for landets hovedflyplass.

– Det er selvsagt svært beklagelig og ikke noe vi skal være bekjent av på Oslo lufthavn.

– Har noe lignende skjedd tidligere?

– Nei, ikke som vi er kjent med.

Rutiner gjennomgått

– Hvordan kunne dette skje?

– Til tross for at det er gjort tiltak mot at det skal komme rotter og mus inn i bygget kan vi aldri være helt sikret mot at dette kan skje. Det er for tiden mye byggeaktivitet på lufthavnen og det er da en høyere risiko for at skadedyr kan trekke inn. Rotter vil normalt ikke oppholde seg i områder med aktivitet fra mennesker. Dersom en rotte har fått i seg gift fra en åtestasjon vil den derimot opptre annerledes. Det er grunn til å tro at det er årsaken til at rotten var så rolig og at den ikke søkte bort i fra salgslokalet. Under befaring fra skadedyrkontrollør ble det antatt at rotten har kommet menneskeveien fra bakkenivå og opp i avgangshallen.

Andersen forteller at hendelsen utløste en gjennomgang av både rutiner og fysiske områder på flyplassen.

– Vi satte umiddelbart i gang tiltak for å sikre at dette ikke skal skje igjen. Vi garanterer at vi gjør alt vi kan for å opprettholde en standard som skal være god nok til at dette ikke skal og ikke bør skje igjen.