Det hele, første driftsåret 2015 viser at lekelandet var en suksess. Berg Sørvoll sier at mellom 15.000-20.000 barn besøkte plassen. Driftsinntektene var på knappe 6,2 millioner kroner. Det ga et driftsresultat på 665.000 kroner.

– Ikke bare en lek

– Ja, første driftsår, spesielt første halvår, var flott. Det startet med en fantastisk åpning med lang kø da dørene ble åpnet. Etterpå skulle «alle» hit for å feire bursdag. I 2016 har besøket dalt litt, etter at nyhetens interesse ga seg. Men besøket har stabilisert seg på et helt greit nivå, sier han.

For å få opp trafikken igjen tar Berg Sørvoll grep. Nye tilbud lanseres.

– Det er ikke bare en lek å drive lekeland. Man lærer jo etter hvert hva markedet forventer og trenger. Vi kan ikke stå på stedet hvil, men må utvikle oss i takt med tiden for å være konkurransedyktige.

Flere tilbud

Blant annet kommer egen barnepassavdeling. Her skal foresatte kunne «parkere» barna mens de selv er ute på handel.

– Forskning, og som alle vet, viser at handel uten barn gir foreldrene mer ro til å gjøre de gode innkjøpene. Vi vil ha en egen avdeling for barnepass, der de som jobber bare har fokus på barna i barnepassen. Alle som jobber her vil få kursing i førstehjelp og inneha de kvalifikasjoner som trengs for å ivareta barnas interesse, sier han.

– Harstad vokser stadig på handel. Folk kommer strømmende fra regionen rundt. Vi tror dette tilbudet på fredager og lørdager blir populært, sier Berg Sørvoll.

I dag er det først og fremst bursdagsfeiringer som trekker barn til lekelandet.

– Det er artig for barn i alderen 3-9 år å feire bursdag her. Ungdommene gjør det i liten grad. Dette ønsker vi å bøte på, blant annet ved å arrangere bursdagsfilmkvelder med minikino, fredagsklubb med diskotek og dans og lekeLAN på storskjermer, altså lek og dataspill, sier han.

SAM Lekeland har i dag tre-fire årsverk. Bursdagen feires på torsdag.