Det nye merket garanterer norsk opphav og skal bidra til å forsterke norsk sjømats posisjon globalt.

- Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer, og har potensiale til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat. Vi ønsker et opphavsmerke som hele sjømatnæringen kan være stolt av, og bidrar til å løfte næringen inn i en fremtid der sjømat er vår viktigste eksportvare, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd i en pressemelding.

Sjømatrådet ønsker at det nye opphavsmerket skal bidra til å øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter. Merket gir et tydelig signal om norsk opphav. Det nye merket skiller seg fra de fleste opphavsmerker, noe som er et bevist valg. Norsk sjømat skal fremstå som naturen vår og menneskene som jobber i næringen. Unik, rakrygget og stolt av å representere sjømat fra Norge.

Selve lanseringen av det nye opphavsmerket fant sted på et av årets viktigste begivenheter innen sjømat. På standen til Norges sjømatråd, under verdens største fiskerimesse i Brüssel, var næringsaktører, media og fiskeriminister Per Sandberg tilstede under den digitale avdukingen av opphavsmerket.

- Dette merket skal bli norsk sjømats nye symbol ute i verden. Når en japaner eller brasilianer finner norsk sjømat i butikkhyllene skal de fleste produktene være merket med dette opphavsmerket. Det er en garanti på at råvaren kommer fra Norge. Jeg gleder meg til å se det nye merket neste gang jeg besøker en dagligvarebutikk ute i verden, sa fiskeriminister Per Sandberg etter lanseringen i Brüssel.

Det er designbyrået Uniform som har utviklet det nye opphavsmerket på oppdrag fra Sjømatrådet.