– Jeg har klaget til mitt selskap hver dag hver gang vi er uten dekning, og jeg har vært rimelig krass. Men jeg merker at det er grenser for hvor mye man skal være sint. Når det ikke skjer noe, så blir man jo lei og oppgitt.

Det sier Thor Robertsen. Han er leder i Skallelv bygdelag, og bor selv i bygda, som siden nyttår har opplevd at mobildekningen detter ut stadig vekk. Det samme gjelder de andre bygdene på strekningen Kramvik til Skallnes i henholdsvis Vardø og Vadsø kommuner.

Blir utrygge

Uavhengig av hvilken teleoperatør beboerne benytter seg av, formidles mobilforbindelsen via en mast på Holmfjell overfor Skallelv.

– Men hver gang strømmen går, om det så bare blinker kort, så forsvinner dekningen. Sånn har det vært helt siden nyttår. Også de gangene det har vært planlagte strømbrudd, sier Robertsen.

Sammen med næringsdrivende beboere i området, har han nå sendt et åpent brev til både NetCom og Telenor, med kopi til lokal-, regional- og sentrale politikere. Avsenderne mener alle at det er på høy tid at noen reagerer.

– De som driver med melkekyr og sau er jo avhengig av å kunne ringe, men nå må de altså kjøre til Krampenes for å gjøre det. Også er det jo folk som føler seg utrygge, sier han.

For det er stort sett litt eldre folk som bor i bygdene, og ikke alle er utstyrt med fasttelefon.

– Og i vinter hadde vi flere situasjoner der bilister satte fast bilen i snøskavlene, uten å kunne ringe etter hjelp. Det er klart man blir redd da, sier han.

Føler seg sviktet

Mandag var bygdene uten mobilnett på ellevte dagen, etter at dekningen forsvant 23. april. Først mandag ettermiddag kom mobildekningen tilbake. Både nå og ved tidligere brudd har kundene henvendt seg til både NetCom og Telenor, uten å få tilfredsstillende hjelp.

– Vi får forskjellige begrunnelser hver gang, noen ganger skylder de på dårlig vær selv om vi ser at været er godt. Vi føler oss sviktet som kunder, for vi betaler jevnt og trutt, men blir ikke tatt på alvor, sier Robertsen.

- Har bydd på en rekke utfordringer

Det er NetCom som eier basestasjonen på Holmfjell, og som derfor er for dekningsansvarlig å regne. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Charlotte N. Erikstad har stasjonen gitt ustabil mobildekning siden januar.

– Årsaken til nedetiden har vært strømtilførselen til basestasjonen, som ligger i et værutsatt og vanskelig tilgjengelig område. Feilrettingen gjennom vinteren har som en følge av dette bydd på ulike utfordringer, skriver hun i en e-post.

Selskapet har blitt forelagt påstandene om at været har vært godt flere av gangene nettopp dét har vært begrunnelsen for manglende dekning.

iFinnmark har også stilt spørsmål om håndteringen av kundene, og om hva slags dialog NetCom har med de andre teleoperatørene som benytter seg av mastene.

Kommunikasjonsrådgiver Erikstad har ikke svar på disse spørsmålene, men vil rette en beklagelse til de berørte kundene.

– Vi beklager på det sterkeste de ulempene dette har påført våre kunder. Vi etterstreber å rette feil så raskt det lar seg gjøre, men enkelte ganger kan det dessverre ta mer tid avhengig av forhold som hvor kompleks feilen er, hvor tilgjengelig basestasjonen er og når feilen inntreffer. Det har tatt altfor lang tid å rette denne feilen, skriver hun.

Men mandag kveld skal en entreprenør bytte en jordfeilbryter ved stasjonen.

– Vi håper det vil gi stabil dekning, sier Erikstad.