Kommunestyret i Tromsø vedtok den 22. februar innføring av en bompengepakke. Flere av partiene som stemte for denne pakken har i sine respektive partiprogram ikke dekning for det. For å gjøre det klart, har jeg gjennomgått programmene partiene i kommunestyret gikk til valg på i 2015.

Først kommer partiene som har programfestet bompenger, dem fikk ved valget til sammen 26,7 prosent av stemmene:

SV: «Kommunen må sørge for å få maksimal uttelling fra belønningsordningen for kollektivtrafikken og ta i bruk veiprising som metode. Dette vil gjøre at Tromsø raskt får mindre køer og et langt bedre busstilbud»

MDG: «Gjøre sentrum tilnærmet utslippsfritt innen 2020 ved å stenge sentrum for bensin- og dieseldrevne kjøretøyer, samt innføre køprising og rushtidsavgift.»

Rødt: «Lage reelle innfartsparkeringer på Kvaløya og i Tromsdalen, med tilknyttet gratis busstilbud. Å innføre rushtidsavgift inn til sentrum, kombinert med en storstilt satsing på kollektivtrafikk og med unntaksordninger for personer med bevegelseshemmede og andre utvalgte grupper som må bruke bil.» Observer at «gratis busstilbud» og «unntaksordninger for andre utvalgte grupper» ikke er med i forslaget til bymiljøavtale.

Så er det to partier som går inn for å fortsette med drivstoffavgiften:

Venstre: «Om vi skal klare å løse de store oppgavene i Tromsøpakke 4, må drivstoffavgiften økes noe fra dagens nivå. Etablere en Tromsøpakke 4 på åtte år og investeringer og drift på over 1 milliard med en klar grønn profil.» I forslaget til bymiljøavtale er en milliard blitt til åtte.

KRF: «I utgangspunktet øke drivstoffavgiften (50 øringen) for å finansiere og utløse statlig finansiering av kollektiv, gang- og sykkelveier. Rushtidsavgift og bompengering rundt sentrum er lite egnet for befolkningen i Tromsø.» Videre går dem inn for å «vurdere delfinansiering av nye veitraseer med bompenger.»

De to største partiene i Tromsø er lite konkret på hva de vil.

Høyre vil «åpne for brukerfinansiering for å realisere samferdselssatsinger av betydelig samfunnsøkonomisk nytte» og nevner Tindtunnelen som et mulig bompengeprosjekt. De går inn for at «Transportnett Tromsø og Tromsøpakke 3 blir gjennomført og finansiert», uten å spesifisere hvordan det skal skje.

Arbeiderpartiet: Nevner ingenting om bompenger, veiprising, rushtidsavgift, drivstoffavgift eller brukerfinansiering i sitt valgprogram.

SP nevner heller ikke bompenger i sitt program. Derimot kan man lese følgende: «Kvaløya forbindelsen realiseres snarlig gjennom statlige midler». Det vil nok av de fleste forstås som at dem ikke ønsker brukerfinansiering av den forbindelsen.

Det eneste partiet som stemte imot bompenger i kommunestyremøtet var Frp. I deres partiprogram står det: «Tromsø Frp vil fortsatt arbeide mot innføring av veiprising/rushtidsavgift/bompenger eller andre kreative ekstraavgifter for bilistene.»

Det er interessant å merke seg en meningsmåling som nylig ble gjennomført av avisa Nordlys. Resultatet var 22,2 prosent for bompengeforslaget, et resultat som sammenfaller ganske godt med valgresultatet til de tre partiene som gikk til valg med bomring på programmet.

Konfrontert med den løpende underskriftskampanjen for en folkeavstemning om saken, har politikere fra flere partier gitt uttrykk for at det ikke er nødvendig da partiene som har stemt for saken i kommunestyret har blitt stemt fram av folket.

Etter å ha lest partiprogrammene lurer jeg på om det er mange som kjenner seg igjen i at dem har stemt på de bompengene som kommunestyret ønsker å innføre?