– Vi må møte veksten i antallet besøkende med langsiktige, offensive tiltak og kan ikke akseptere at kapasitetsbegrensninger på infrastruktur som Tromsø lufthavn begrenser mulighetene til å skape flere arbeidsplasser, sikre sysselsetting og verdiskapning i hele regionen, sier regiondirektør i NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer.

LES OGSÅ: Avinor utsetter byggingen av ny utenlandsteminal (Pluss-sak)

Ett år på overtid

Søndag avslørte iTromsø at Avinor utsetter igangsettelsen av ny utenlandsterminal på Tromsø lufthavn med ett år.

Planen var å gå i gang med arbeidet i 2017 slik at terminalen sto klar i 2018. Nå viser det seg at byggearbeidet ikke kan starte før i 2018.

Som en følge av utsettelsen har fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), bedt kommunen gjenoppta arbeidet i flyplassutvalget.

– Må øke innsatsen

Utvalget ble startet i 2012 som et samarbeid mellom kommunen, fylkeskommunen, næringsliv og Avinor – oppgaven var å samle kreftene og løfte utfordringene ved Tromsø lufthavn nasjonalt.

– Det er viktig å fortsette arbeidet i utvalget. Fremdriften synes å ha vært god, men utsettelsen som nå er varslet viser nok at vi må øke innsatsen og opprettholde trykket til gravemaskinene starter opp, slår Chramer fast.

Motoren i Nord-Norge

Tromsø er ifølge NHO-direktøren motoren i den sterke veksten reiselivet opplever i nord. Siden 2009 har antallet utenlandske hotellovernattinger i Ishavsbyen økt fra 32.914 overnattingsdøgn til 132.579. En vekst på over 300 prosent.

– Vi er porten til Nord-Norge for fisketurister, skiturister, kurs- og konferansegjester, nordlysgjester og sommerturister som besøker hele landsdelen nord for Bodø. I tillegg er vi knutepunkt for reisende til og fra Svalbard, et område hvor reiselivet får stadig større betydning og vokser kraftig, sier Chramer, og fortsetter:

– I dag synes kapasiteten på lufthavnens utenlandsdel å være maksimalt utnyttet. Gjester til og fra Svalbard og til utenlands-destinasjonene står utendørs gjennom hele året for å komme inn på fly eller gjennom passkontroll. Dette er ikke en ønsket start eller slutt på et besøk til en attraktiv destinasjon og påvirker reiseopplevelsen for våre gjester.

– Større grep

– Med en såpass eksplosiv vekst på knappe syv år: Holder det med ny utenlandsterminal og forlengelse av rullebanen, eller burde det vært satset tyngre på Langnes for å møte fremtidens behov?

– Det mener jeg er et godt spørsmål. Den veksten vi har innen reiseliv, sjømat og øvrig næringsliv krever større grep om infrastrukturutviklingen. Det betyr at det bør ses på kapasitetstutvikling for å møte scenarioer som åpner for betydelig flere direkteruter, svarer Chramer.

– Har du noen konkrete eksempler på en slik kapasitetsutvikling?

– Ja, absolutt! Flere brøytede rasteplasser for skiturister og nordlys-opplevelser, flere helårsåpne toaletter langs veiene, skilting på engelsk og helårsferger, forklarer NHO-direktøren.

På spørsmål om hvorvidt næringslivet burde hatt en egen representant i flyplassutvalget, svarer Chramer at han mener initiativet til fylkeskommunen og kommunen er meget bra og at næringslivet gjerne bidrar, og fortsetter:

– Så får vi heller kommer tilbake til formalisering av samarbeidet.