– Dette er kraftig kost for Rema. Det er sjeldent at de opplever slik nedgang over flere måneder og å tape over syv prosent når konkurrenten Coop Extra stiger like mye, det svir nok for Reitan, sier dagligvareekspert Reidar Molthe.

VG kan i dag presentere salgstallene for de tre ledende lavprisdagligvarekjedene for januar, februar og mars i år, sammenlignet med salgstallene for de samme månedene i fjor.

– Tapt omdømme

Rema gikk tilbake med over tre prosent i januar og februar, før de gikk på en enda større smell i mars, med et fall på 7,1 prosent.

Og det svir nok ekstra sterkt, å se at konkurrenten Coop Extra har helt motsatt utvikling. De steg med over tre prosent i januar og februar, og nådde historiske 7,9 prosent i vekst i mars.

Den tredje lavpriskjeden, Norgesgruppens Kiwi, har også veksttall i alle tre månedene.

Samtidig kommer det tall som viser at de opplever rekordfall i omdømme. Molthe er ikke i tvil om hva som er hovedårsakene.

– De har tapt omdømme, både som følge av bestevennstrategien, hvor mange etablerte produsenter er kastet ut, og etter innføringen av appen Æ, som mange ikke har tatt positivt imot.

Han nevner et par forhold til:

– Mens både Extra og Kiwi har etablert stadig flere butikker, har Rema knapt etablert noen nye butikker. Og Rema har hatt godt omdømme, gjennom at de har greid å etablere at de er billigst. For tiden har de tapt den posisjonen og den er de avhengig av å vinne tilbake.

– Lett å få panikk

Molthe tror de kan klare det.

– Ja, jeg tror det er mulig. Men det fordrer at de setter seg ned og kommer med motstrategier, slik at de kan bygge nytt og bedre omdømme. Det er fullt mulig.

– Hvordan da?

– Hadde jeg visst det, ville jeg vært en rik mann. Men de må se at de er i en annen situasjon enn de har vært de siste 20–30 årene. Det er stor forskjell å være prisledende på hugget og å være på defensiven, slik Reitan er for tiden. Det er lett å få litt panikk når det butter, men de må samle troppene og komme opp med nye satsinger.

Han sier det trolig må ta rev i seilene, etter at så mange kunder har reagert på at kjente merkevarer er blitt borte.

– Det kan nok hende at de vil snu og satse mer på kjente merkevarer, som folk vil ha, og litt mindre på egne merkevarer, som kanskje har vist seg ikke å være noen suksess, slik de håpet på.

Skylder på salg av egne varer

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum, skriver i en e-post til VG at tallene er underlagt konfidensialitet for hele bransjen.

Hun kommenterer likevel generelt på utviklingen for deres del:

– Årets tre første måneder viser et sammensatt bilde av en meget sterk konkurranse mellom kjedene. Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter, en litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser – og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, skriver hun.

Fossum er likevel optimist, og opplyser at tallene for påsken, samt starten på grillsesongen er positive.

– Fantastisk

I Coop Extra smiles det om dagen.

– Jeg kan ikke kommentere konkurrentenes tall, men det er fantastisk stemning i Extra om dagen. Omdømme, kundetilfredshet og ikke minst salgsvekst. Alle piler peker oppover. Suksessformelen er en formidabel jobb i butikkene og kombinasjonen stort utvalg og lave priser, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin sier til VG at hun ikke kan kommentere de spesifikke tallene, men sier at Kiwi er fornøyde med å fortsette å vokse.

– Vi var vektsvinner i bransjen i 2015 og 2016. Dermed møter vi våre egne gode tall fra i fjor. Da er det veldig gledelig at veksten fortsetter i 2017. Vi fortsetter å ta markedsandeler i et stadige tøffere dagligvaremarked. Det tror vi skyldes at vi har et veldig bra konsept med gode priser og dyktige medarbeidere, sier hun.

Analyseselskapet Nielsen ønsker ikke å kommentere tallene overfor VG.