Gå til innhold

Hvordan endre klassemiljøet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er snakk om 11-12 åringen hvor noen få "holdes utenfor". Skrives det i gåsetegn fordi 20 stk har den samme lidenskapen og 5 stk har ikke. Disse fem er heller ikke venner med hverandre så de føler seg utenfor på hver sin måte. Denne idretten som er i fokus drives med i nesten hvert eneste friminutt. Mitt barn er en del av det. Hun driver også med dette på fritiden flere dager i uken og i helger. 

Foreldrene til de barna som er "utenfor" er oppgitte for denne idretten skaper splid i klassen. De har også fått høre fra sine barn at de andre barna(spesielt jentene) har en dårlig holdning og oppførsel. Eks. Gir mer oppmerksomhet til sine nære venner, holder av plass og spør sjeldent om de andre jentene vil finne på noe. 

Dette er egentlig en lang historie og mange detaljer mer kan ikke skrive alt. Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan påvirke mitt barn til å vise litt mer omsorg og bry seg om sine klasseveninner som ikke er opphengt i denne idretten? Når jeg har tatt det opp med henne sier hun bare : hvis vi spør om de vil være med på noe så sier de bare at vi ikke mener det. Osv osv 

Så hun har sagt at hun ikke orker drama og at hun heller fortsetter slik hun pleier med å spille hvert friminutt. 

Jeg har nok en følelse at mitt barn nok ikke inkluderer de andre men har nok med seg selv og ikke ofrer de andre som er "utenfor" en tanke. Har Vært mange møter om dette men vi står fast. Føler egentlig at vi som har disse jentene som driver med idretten har det fulle og ene ansvar. At det er våre barn sin skyld at det har blitt sånn. Hvertfall sånn de andre fem foreldreparene føler det. 

Anonymkode: 2f74c...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det krever nok en innsats på flere plan.

I klassen til sønnen min har det også vært en del utfordringer, og klassemiljøet har blitt jobbet knallhardt med både på skolen og i fritiden. 

Eksempel på ting som har blitt gjort her:

-miljøterapeuten har vært mye inne i klassen, med dem i friminuttene og i garderoben 

-innført klassens time på timeplanen (tror de tok en samfunnsfagtime). Fokuset denne timen har vært miljø og inkludering. Miljøterapeuten har vært med i disse timene, de har hatt gruppeoppgaver, skuespill og oppgaver. Alt fra enkle ting som å øve på å ta imot og gi komplimenter til å diskutere hvordan man inviterer til lek og hvordan man spør om å få være med i lek.

-innført en ordning i friminuttene hvor elevene i klassen har blitt delt inn i grupper og vært aktivitetsledere for de yngre barna i skolegården. De har planlagt og gjennomført, hatt stasjoner med forskjellige aktiviteter som de har invitert de yngre barna med på.

-foreldregruppa har også vært på banen. Vi har arrangert klassefester på ungdomssklubben, turer med overnatting på speiderhytta, sykkelturer til stranda osv. Alt for at barna skal få se hverandre og bli kjent med hverandre på nye arenaer, komme tettere på hverandre

-vi har jobbet med foreldrenettverket, hatt både mammakvelder og pappakvelder, men kanskje viktigst av alt turer og aktiviteter hvor både foreldre og barn har vært med. F.eks en kveld med grilling, vollyballturnering o.l. så foreldre og barn blir kjent med hverandres foreldre og barn. Det er bevist at barn ikke så lett mobber barn som de vet foreldrene kjenner foreldrene til.

Dette er ikke ting som har skjedd i løpet av to uker altså, dette er ting vi har jobbet med et par år. Nå går barna ut av 7.klasse og miljøet er betraktelig bedre enn for et par år siden. Men her har problemene nok vært større da, stor klasse og flere elever med spesielle behov, mange sterke personligheter og noen som overhodet ikke skjønner sosiale koder, noen hissigpropper og noen dramaqueens, det er en klasse med mange motsetninger. 

Anonymkode: 7e257...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det krever nok en innsats på flere plan.

I klassen til sønnen min har det også vært en del utfordringer, og klassemiljøet har blitt jobbet knallhardt med både på skolen og i fritiden. 

Eksempel på ting som har blitt gjort her:

-miljøterapeuten har vært mye inne i klassen, med dem i friminuttene og i garderoben 

-innført klassens time på timeplanen (tror de tok en samfunnsfagtime). Fokuset denne timen har vært miljø og inkludering. Miljøterapeuten har vært med i disse timene, de har hatt gruppeoppgaver, skuespill og oppgaver. Alt fra enkle ting som å øve på å ta imot og gi komplimenter til å diskutere hvordan man inviterer til lek og hvordan man spør om å få være med i lek.

-innført en ordning i friminuttene hvor elevene i klassen har blitt delt inn i grupper og vært aktivitetsledere for de yngre barna i skolegården. De har planlagt og gjennomført, hatt stasjoner med forskjellige aktiviteter som de har invitert de yngre barna med på.

-foreldregruppa har også vært på banen. Vi har arrangert klassefester på ungdomssklubben, turer med overnatting på speiderhytta, sykkelturer til stranda osv. Alt for at barna skal få se hverandre og bli kjent med hverandre på nye arenaer, komme tettere på hverandre

-vi har jobbet med foreldrenettverket, hatt både mammakvelder og pappakvelder, men kanskje viktigst av alt turer og aktiviteter hvor både foreldre og barn har vært med. F.eks en kveld med grilling, vollyballturnering o.l. så foreldre og barn blir kjent med hverandres foreldre og barn. Det er bevist at barn ikke så lett mobber barn som de vet foreldrene kjenner foreldrene til.

Dette er ikke ting som har skjedd i løpet av to uker altså, dette er ting vi har jobbet med et par år. Nå går barna ut av 7.klasse og miljøet er betraktelig bedre enn for et par år siden. Men her har problemene nok vært større da, stor klasse og flere elever med spesielle behov, mange sterke personligheter og noen som overhodet ikke skjønner sosiale koder, noen hissigpropper og noen dramaqueens, det er en klasse med mange motsetninger. 

Anonymkode: 7e257...733

Dette var som å lese om oss. Vi har gjort alle tiltakene du skriver untatt miljøterapeut. Det skal komme en barnevernspedagog å gjøre samme jobben fikk vi beskjed om. 

Her er det også mange forskjellige personligheter. Alt fra de som har fysiske utfordringer til psykiske. Har liten tro på at alle skal være venner når det har sklidd så ut. 

Flere sier de er på nippet til å ta barna ut av klassen å bytte skole nå som siste året begynner snart. Flere av disse som er "utenfor" skal over på en annen ungdomsskole enn den som de hører til. 

Synes hele greia er trist og ville så gjerne prøvd å rette opp i det. 

H.i

Anonymkode: 2f74c...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mobbeoffer selv synes jeg det er en vanskelig situasjon, for om 90% elsker fotball og 10% ikke så kan en ikke nekte dem å spille. Jeg var opptatt av bøker og andre "nerde"-ting og tok nok på meg en martyrrolle ala " dere mener det ikke" når noen inviterte meg med på det som de andre likte (håndball og hest), så det blir en ond sirkel.

Høres dette ut som jentas klasse,hi?  En kan ikke tvinge noen til å ikke spille i friminuttene bare fordi 5 stk ikke liker det, men alle på behandles med respekt. Er forskjell på mobbing og at noen velger å ikke delta på klassens hovedinteresse

Anonymkode: 857d2...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er situasjonen på vår skole også,i en klasse spiller nesten alle fotball.

Situasjonen du beskriver høres ikke ut som mobbing, HI, men heller som at noen faller utenfor klassemiljøet.

Jeg synes ikke det er riktig å begynne å styre hva barna skal drive med i friminuttene, dette er høydepunktet på dagen for skolebarn. Men så klart må alle som vil få bli med.

Er det ikke andre barn på denne skolen, er det ingen andre å være med en de i klassen? Og fotballmanien tror jeg kommer til å gi seg, når barna går over på ungdomskolen blir de mer opptatt av andre ting og mange faller av fotballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...