Silver Eagle BR 640

En kjøremaskin

Jo, den er praktisk og har fine finesser. Men først og fremst er denne båten fantastisk morsom å kjøre.

Pluss ikon
MORO: Dette er en båt som setter pris på å bli kjørt aktivt.
MORO: Dette er en båt som setter pris på å bli kjørt aktivt.
Sist oppdatert

I rotebølgene bak et knippe 30-35-fotere, er Silver Eagle BR 640 i sitt ess. Her – hvor mange andre 6,5 meters båter ville banket og slått ryggraden til benmel, skvetter den nye aluminiumsbåten lekent rundt og gjør ikke noe nummer av skarpe hekksjøer herfra og derfra.

I tillegg er den leken som få med Hondas 3,5-liters V6-motor på hekken. 200-hesteren har en lekker gange og bråkjapp gassrespons. De fleste andre utenbordsmotorer i denne klassen er nå volumsterke firesylindrete saker. Ikke noe vondt om det, men elegansen og sportsligheten i V6-motoren kler den spenstige Silver Eagle perfekt.

Litt av årsaken til at båten er så fin å kjøre i krapp sjø er den kjappe styringen og fine responsen i alt fra trim- til retningsforandringer. Og blir du lei av bølgehoppingen, kan du bare slå av på farten, så glir båten stødig av gårde i rolig planingsfart. Legg til et veldempet skrog nesten uten støy fra små eller store bølger, så skjønner du hvorfor Silver Eagle BR 640 får begge tomlene opp fra oss.

STANDARD: Som en del av lanseringspakken, leveres båten med en fin todelt kalesje.
STANDARD: Som en del av lanseringspakken, leveres båten med en fin todelt kalesje.

150 hk holder for mange

Nå behøver du ikke nødvendigvis en 200 hk med toppfart på 45 knop for å ha glede av denne båten. Den går også fint med mindre motorer. Ifølge Silvers egne kjøredata, topper den 38 knop med 150 hk og 34 knop med 115 hk. Forbruket med den 2,35-liters firesylindrete 150 hesteren er moderat; rundt 0,7-0,8 liter per nautisk mil mellom 20–28 knop, og 1,0-1,3 l/Nm mellom 30 knop og toppfart.

Med minste motor koster båten fra ca. 400 000 kroner, rundt 420 000 med 150 hk og 475 000 med 200 hk. Utstyrsnivået er bra.

Les også: Vi har testet Nordkapp Enduro 705 Ranger

FAMILIE: Velpolstrede sittebenker er noe Silver tror vil være populært for familiebruk.
FAMILIE: Velpolstrede sittebenker er noe Silver tror vil være populært for familiebruk. Foto: FOTO: Silver
KAN FJERNES: Sitteplasser forut hører med i bowriderkonseptet. Men båten kan også bestilles uten hvis du vil ha mer dørkplass.
KAN FJERNES: Sitteplasser forut hører med i bowriderkonseptet. Men båten kan også bestilles uten hvis du vil ha mer dørkplass. Foto: FOTO: Silver

Forskjellig innredning

Silver tilbyr to ulike innredningsløsninger for Silver Eagle BR 640. Det de kaller en mer familievennlig versjon har to godt polstrede sittebenker bak den delte konsollen, med kjøleboks under setet på venstre og fastkneppede tepper på dørken.

Tekniske data: Silver Eagle BR 640

Lengde: 6,40 m

Bredde: 2,25 m

Vekt: 840 kg

Dypgang, båt: 0,37 m

Personer: 8

Motor: Honda 115–200 hk

CE-kategori: C

Fart: 38 knop (150 hk)/45 knop (200 hk)

Pris: Fra ca. 400 000 kroner (115 hk)

Versjonen vi kjører har to meget komfortable sportsseter, og begge har aktersofa i full bredde. Den er for øvrig svært enkel å gjøre om til solseng, og klappes bare ut. Ingen ileggsplater eller ekstra puter som må stues unna og settes opp for hver gang.

Er du ivrig sportsfisker, har Silver tenkt på det også. Du kan bestille båten uten sitteplassene i baugen, slik at dekket forut kan utnyttes fullt ut. Med ren aludørk i hele båten og en smalere sittebenk akter er plassen maksimert for stangfiske.

Silver var det første båtmerket med kombinasjonen av aluminiumsskrog og glassfiberinnredning, et fellestrekk for alle de tre variantene av 640 BR. Det betyr lun følelse om bord, kombinert med sjøegenskaper minst en størrelsesklasse over det man skulle tro ut fra de tekniske dataene.

Les også: Vi har testet Hydrolift X-22

SPORT: Gode seter med mulighet for fjæring er en innredningsvariantene.
SPORT: Gode seter med mulighet for fjæring er en innredningsvariantene. Foto: FOTO: Silver

Denne saken ble første gang publisert 28/04 2017, og sist oppdatert 16/06 2017.

Les også