Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Sky Blazers: Fagervann opp og ned til Sognsvann

En løpetur i vakre omgivelser. 13 kilometer på sti fra Maridalen via Fagervann til Sognsvann.

Fagerrunden
🚌🌲⛰🌳🌲🏃🌲🍌🚇

🏃 13 kilometer
⛰ 500 høydemeter stigning
🌲 90% skogssti
📸 Div. utstiktsglimt i bakken opp til Fagervann. Fagervann ligger skjønt til.
🍌 Kiosk på Sognsvann
🚌 Buss til Maridalen Kirke
🚇 T-bane fra Sognsvann

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Det er en bakke i marka jeg er veldig glad i. Den går opp til Fagervann og er akkurat passe bratt og lang, 2.6 kilometer og 247 høydemeter gir en gjennomsnitlig helling på 9%. En seig bakke med andre ord. På toppen av bakken ligger Fagervann og som navnet antyder, er det et vann i fagre omgivelser. Det er ikke bare Fagervann som er behagelig å se på, stien som går fra vannet mot Sognsvann er også yndig med mosegrodd skogbunn, trolsk myr og hemlighetsfulle tjern.

Dette strekket er med i starten på åttemilsdistansen i løpet Ecotrail Oslo. Da jeg løp løpet i år, var det så nydelig fra Maridalen Kirke opp til Fagervann og til Holmenkollen at jeg tok meg i å synes synd på de som løp de andre distansene og misset dette. Snart gikk jeg dog over til å synes mye mer synd på meg selv fordi jeg hadde vært så dum som valgte å løpe så langt.

I Ecotrail løpes det på grus mot Sognsvann, det har jeg prøvd å eliminere mest mulig på denne turen. Ruta følger den vanlige traséen helt til Store Åklungen hvor vi benytter oss av blåstien isteden for grusveien til Sognsvann. Dette gjør det litt mer krevende og morsommere. Her kan du løpe på skogsstier hele veien fra Maridalen til Sognsvann og ta t-banen tilbake til byen. Om du har friske og raske ben er det ikke noe i veien for å fortsette turen forbi Sognsvann og løpe sti helt til Holmenkollen.

🏃 God løpetur!

Blåsti langs Fagervann.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)

Fra Maridalen Kirke løper du forbi kirken og til markagrensa. Følg stien opp til Fagervann og rundt vannet på østsiden (ta høyre side). Løp stien ned til Skjærsjøen og til Store Åklungen. Følg stien som går parallelt med grusveien til Sognsvann.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕🍌🚰 (🗺📱🤕🔦)
Terrengsko og vanlig løpetøy er alt du trenger. Det gjelder selvfølgelig å se på værmeldingen om det er behov for regntøy eller et ekstra lag, men det er som en hvilken som helst annen løpetur. En tørr genser eller trøye til t-baneturen hjem er det alltid kjekt å ha med seg.

Turen virker kanskje ikke så alt for lang, men siden det primært er sti og enkelte deler er ganske bratte, så kan det ta litt tid. Det er heller ingen hytter med servering underveis utenom kiosken på Sognsvann (ja, eller Ullevålseter, hvis du tar en liten avstikker midtveis). Alt i alt kan det være greit å ta med litt vann og niste. Både til turen og kanskje en liten godbit du kan nyte på hjemreisen.

Med meg har jeg også alltid: mobiltelefon, liten hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket).

Bakken opp til Fagervann er akkurat passe bratt til å lunke opp.

Detaljert rutebeskrivelse
Turen starter ved Maridalen Kirke og ender på Sognsvann. Buss fra sentrum til Maridalen Kirke tar ca. 35 til 40 minutter. Ta 54 bussen mot Kjelsås gå av på Godals vei og bytt til 51 bussen mot Maridalen. Gå av på stoppet Maridalen Kirke.

Maridalen Kirke til Fagervann
Løp på grusveien som går forbi kirken og inn mot marka. Her følger du veien forbi en liten gård (Med en usedvanlig velholdt hage, la oss håpe de deltar i hagekonkurranser…) og holder til høyre. Etter kort tid kommer du til en parkeringsplass og en kryssende vei. Løp over veien og inn i marka forbi bommen. En bred og fin sti svinger innover i marka. Når stien deler seg etter noen hundre meter følger du bakken som går opp til venstre. Nå er det bare å gå/ løpe oppover og ta til venstre i et lite stikryss som dukker opp etter en god stund. Fortsett på stien til du kommer til toppen.

Toppen er ikke en typisk topp med utsikt, men du merker at det flater ut. Her er det også et stikryss. En liten sti går ned til venstre, mens du skal ta stien som fortsetter bortover i terrenget til høyre. Nå følger du blåstien som tar deg ned til Fagervann. Når du kommer til en liten hytte, fortsetter du videre forbi hytta og løper på stien som svinger ned mot vannet.

Sti mellom Store Åklungen og Sognsvann.

Fagervann til Skjærsjøen
Nede ved Fagervann løper du til høyre og på stien som går langs vannet. Når du kommer til enden av vannet og et stikryss holder du til venstre og løper kortsiden av vannet. Ta inn på første sti som går til høyre innover i skogen. Nå er det bare å følge stien som snor seg nedover mot Kamphaug. Her er det ingen stikryss på en god stund, men rett før Kamphaug svinger stien og du skal ta til høyre inn på en liten sti som går over en bekk. Da kommer du ut på en åpen slette og Gamle Nordmarksvei. Her er det godt med skilting til en rekke plasser i marka. Ta stien ned til venstre som tar deg helt til grusveien ved Skjærsjøen. Løp over grusveien og inn på stien som går ned langs vannet. Når du kommer til bruen og drikkevannsbyggene, løper du over broen og inn på grusveien mot Ullevålseter.

Skjærsjøen til Sognsvann
Løp bakken som går opp til høyre, mot Ullevålseter. (Er du sugen på en kaffetår, eller kanskje du liker gluten??? Da kan du følge grusveien helt opp til Ullevålseter for litt kos.) Ta inn på grusveien som etter en liten stund svinger inn til venstre. Løp litt på grusveien, men om kort tid dukker det opp en god blåsti på venstre hånd. Her går det flere stier, men du skal løpe på stien som går rett fram og parallelt med grusveien. Nå følger du stien rett fram i flere kilometer til du kommer til en grusvei. (Skulle du mot formodning være i tvil noen steder, så skal du bare holde deg til den bredeste stien.) Når du kommer til grusveien, løper du over veien og følger stien som går på andre siden. Løp til du er nede ved vannet Svartkulp og ta stien som går til høyre og opp til demningen. Løp ned til grusveien og ta til venstre og følg veien helt fram til kiosken på Sognsvann.

Snipp, snapp, snute, så var løpeturen ute.