Les flere idrettsblogger her: KONDISBLOGGERNE

https://medium.com/stiløping-i-oslo (Bynære og løpvennelige stier i og rundt Oslo)

Sky Blazers: Stiløping opp Vettakollen

En 13 kilometers runde opp Vettakollen og gjennom marka til Ullevålseter og Sognsvann.​
Tekst: Johannes Rummelhoff

Vettakollentwist
🚃⛰🌲🌳🍌🌲🏃🌲🍌🚃
🏃 13 kilometer
⛰ 380 høydemeter stigning
🌲 70% teknisk skogssti og 30% grusvei
📸 Vettakollen byr på utsikt over hele byen
🍌 Servering på Ullevålseter og kiosk på Sognsvann
🚃 T-bane til og fra start og slutt

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Vettakollen er en klassiker i Nordmarka. Toppen er lett tilgjengelig fra Sognsvann og er hyppig frekventert av turgåere, mosjonister og en og annen idrettsstjerne. Denne ruta har en liten twist på starten og går fra T-banestasjonen Vettakollen. Det medfører en tøff start. Det går rett oppover fra starten av: 200 høydemeter over to kilometer opp til toppen av Vettakollen. Dette er høydepunktet på turen med utsikt over hele byen og fjorden. Resten av turen løpes i skogen mot Ullevålseter og videre til Sognsvann. Her er det mange flotte stipartier og noe innslag av grusvei for fin variasjon i fart og løpesteg.

Det skal rettes en stor takk til Erling Pande Braathen som viste meg denne varianten av Vettakollen. Her har Erling lagt grunnlaget for Expedition Amundsen og en rekke andre drøye turopplevelser. Det burde være godt nok for oss også.

🏃 God løpetur!

Etter to kilometer og 200 høydemeter kommer du til toppen av Vettakollen. Foto: Erling Pande Braathen.

Kort rutebeskrivelse
(detaljert beskrivelse følger nederst)
Løp fra t-banestoppet Vettakollen og opp til Vettakollen. Derfra løper du inn i skogen mot Ullevålseter. Følg blåsti og grusvei. Fra Ullevålseter løper du ned grusveien og løper sti fra Store Åklungen mot Sognsvann. Siste biten til Sognsvann løpes på grusveien.

🗺 Her er gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕
Denne turen krever ingen ting spesielt. Løpesko og klær holder. Ellers har jeg alltid med meg en lett jakke, mobiltelefon, liten hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket).
Mat og drikke er i utgangspunktet ikke nødvendig. Turen er ikke så lang, det er servering på Ullevålseter (og vannkran bak setra) og kiosk ved stiens ende på Sognsvann. Det skal nevnes at Ullevålseter og kiosken på Sognsvann ikke er åpne på kveldstid, så løper du sent eller på dager de kanskje er stengt, det kan være greit å ha med seg litt vann og næring til hjemturen.

Sti fra Store Åklungen mot Sognsvann. Foto: Erling Pande Braathen.

Detaljert rutebeskrivelse
Ruta starter på t-banestasjonen Vettakollen. Linje 1 mot Frognerseteren bruker nøyaktig 23 minutter fra Oslo S til Vettakollen. Turen ender på Sognsvann hvor t-banen tar deg tilbake til Oslo S på 21 minutter.

Ruten er markert i rødt.

Fra t-banen til toppen av Vettakollen
Ta til venstre opp Huldreveien og første vei som går opp til høyre og inn i Gulleråsveien. Her svinger veien litt og du skal løpe rett fram og opp Bånntjernveien som tar deg til Markagrensa og stien. Følg blåstien oppover mot Vettakollen. I første stikryss tar du til venstre og løper litt før du peiler deg inn på stien som går oppover til høyre. Nå er det bare å følge stien til du er på toppen av Vettakollen. Her er det lov å ta en pust i bakken og nyte utsikten.

Fra Vettakollen til Ullevålseter
Fra Vettakollen følger du stien videre innover i Marka. Når du kommer til Fuglemyra løper du forbi på venstresiden av myra og følger stien over Rishøgda og ned til grusveien. Ta til høyre på grusveien og løp nedover til du kommer til et kryss. Løp til Venstre i krysset. Løp forbi Lorttjern til neste kryss og ta til venstre. Følg grusveien til det dukker opp en sti på høyrehånd. Løp inn på stien og følg den til du kommer ut på grusveien igjen og er på Ullevålseter. Her er det servering og et fint sted for en liten rast. Som nevnt over, er det er mulig å fylle på vann i krana bak Ullevålseter.

Fra Ullevålseter til Sognsvann
I krysset ved Ullevålseter skal du løpe rett fram på grusveien som går forbi forsiden av setra og ned mot Store Åklungen. Nederst i bakken tar du til høyre på grusveien, mot Sognsvann, men etter kort tid tar du inn på stien til venstre inn i skogen. Her er det mange stier, men du skal løpe på stien som går skrått innover i skogen, ikke stiene som går til høyre langs grusveien. Nå følger du stien forbi Taraldrudmyra og tar stien som går oppover til høyre. Følg stien hele veien til du løper ut på en grusvei. (Ønsker du en litt kortere tur kan du ta til høyre på grusveien og følge den helt fram til Sognsvann.) Løp over veien og rett inn på stien igjen. Løp til neste stikryss og ta til høyre mot Svartkulp. Etter kort tid svinger du inn på stien til høyre og løper ut på grusveien igjen. Ta til venstre på grusveien og følg den til du er på Sognsvann. Ta til venstre, forbi bommen og ut av marka til t-banestasjonen hvor ruta ender.

Alternativ start eller slutt
Det er selvfølgelig mulig å starte turen på Sognsvann. Da blir turen noen kilometer lenger. Ved bommen på Sognsvann løper du til venstre langs vannet. Ved enden av kortsiden på vannet (ved isboden) løper du så opp til venstre på grusveien. Følg veien noen hundre meter til du kommer til en sti som går til høyre inn i skogen. Følg stien og skilting til Vettakollen. Ønsker du å avlustte turen på Vettakollen t-banestasjon, løper du samme vei, men følger skiltingen til Vettakollen t-banestasjon.