I 2008 etablerte Geno, som eies av 9300 norske storfebønder, og forskningsstiftelsen Sintef selskapet Spermvital.

Spermvital har utviklet en teknologi hvor oksesæd innkapsles i alginat som er slags gelé som gir sperm lang levetid. Geleen gjør at spermaet frigis over lengre tid enn ved vanlig inseminasjon, hvor all sæd frigis på en gang, noe som gir bonden og veterinæren et større tidsvindu for å treffe kuas brunst. Det gjør at sjansen for befruktning øker.

• Les også. Kronprinsen delte ut Innovasjonsprisen 2016 til SpermVital for satsing på oksesæd

Ved en verdivurdering i fjor vår ble selskapet priset til 238 millioner kroner, eller rundt 26.000 kroner per storfebonde, skriver Finansavisen. I dag eier Geno 88 prosent av aksjene i selskapet.

– Når man ser på verdivurderingen opp mot omsetningen og lønnsomheten sier det litt om potensialet i selskapet. Geno er en langsiktig eier, så salg er ikke et tema nå. men på lang sikt ser jeg ikke bort fra at Geno ønsker å realisere noe av gevinsten, sier Nils Christian Steig, daglig leder i Spermvital, til avisen.

Han tror selskapet kan vokse til å bli en stor aktør på verdensbasis. Ifølge ham foretas det årlig 220 millioner ku-inseminasjoner på verdensbasis, og hver Spermvitaldose koster en hundrelapp ekstra.

• Les også: Internasjonal suksess med norsk spagettisæd

– Om Spermvital-teknologi brukes på 10 prosent av dem havner du på 2 milliarder kroner, til fordelig mellom oss og genetikkselskapet som selges oksesæden. Plusser du på gris er mulighetene helt fantastiske, sier Steig.

– Jeg mener ikke å si at det er et realistisk salgsmål de nærmeste to-tre årene. Men jeg tror seriøst at Spermvital kan bli en internasjonal aktør innenfor vår nisje.