Forbrukerombudet har aldri mottatt så mange klager i løpet av ett år som i 2003. Økningen var på hele 58 prosent i forhold til 2002. I alt registrerte Forbrukerombudet 5.396 nye klagesaker i fjor, noe som er 1.996 flere saker enn i 2002. Dette tilsvarer en økning på hele 58 prosent. Til sammenligning økte antall klagesaker med 22 prosent fra 2001 til 2002. Klager på kjønnsdiskriminerende reklame holdt seg stabilt også i fjor, med 51 klager i forhold til 49 året før. Den største økningen er klager på reklame for mobiltjenester, markedsføring av reiser og markedsføring av strøm. Årsaken til det høye antallet klager er først og fremst at vi mottar veldig mange klager på e-post, og at det er en lavere terskel for å klage nå enn før. At forbrukerne også er blitt mer bevisste genererer selvfølgelig også flere klager til oss, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon. I ni av ti markedsføringssaker som Forbrukerombudet behandlet i fjor, ble reklamen funnet ulovlig. De fleste av disse gjaldt brudd på forbudet mot å sende reklame via e-post og som tekstmelding til telefon, uten å innhente samtykke fra mottaker på forhånd. Det er på særlig tre områder vi mottar klager. Innen IKT-området, som mobiltelefoner, internett, bredbånd og den type ting. Vi ser også at vi mottar flere klager på billigbilletter fra flyselskaper og på strømleverandører, sier Thon. NTB