Den danske meierigiganten Arla er Nordens tiende mest verdifulle merkevare, ifølge en ny undersøkelse fra merkevarekonsulentselskapet Brand Finance.

Selskapet kom tidligere denne måneden med en oversikt over de mest verdifulle merkevarene i en rekke ulike land, og avisen Svenska Dagbladet har sammenstilt merkevareverdiene til de nordiske landene.

Her kommer altså Arla ut blant de ti mest verdifulle med en beregnet merkevareverdi på drøyt 3,7 milliarder dollar, tilsvarende litt over 31 milliarder norske kroner. De er med det den mest verdifulle merkevaren tilknyttet matproduksjon i Norden, og den nest mest verdifulle merkevaren i Danmark etter Lego.

• Les også: Bønder raser over Arlas kutt i melkeprisene

De norske selskapene Statoil og Telenor kommer på henholdsvis 3. og 5. plass i den nordiske rangeringen, mens svenske Ikea regnes som Nordens mest verdifulle merkevare. På rangeringen over de ti mest verdifulle merkevarene i Norge er det kun fiskeriselskapet Austevoll Seafood som er relatert til mat eller matproduksjon.

Brand Finance har også laget en oversikt over de mest verdifulle merkevarene i verden innen matindustrien. Her troner den sveitsiske matgiganten Nestlé på topp med en verdi på 19,4 milliarder dollar eller 163 milliarder kroner. Arla havner her på en ellevte plass.