En ny rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at norske matbutikker har 55 prosent av utvalget svenske butikker har på hyllene, skriver Aftenposten. Nordmenn har fått 20 prosent mer å velge i siden 2010, men utviklingen i Sverige har vært enda bedre – og dermed øker forskjellen i vareutvalget i nabolandene.

– Det er urovekkende store forskjeller mellom det utvalget nordmenn får tilgang til i sine butikker og det svenskene får, mener direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet, som bestilte undersøkelsen fra SIFO.

Professor Frode Alfnes og forskningsleder Arne Dulsrud står bak rapporten, og de trekker fram antallet butikker som en av hovedårsakene.

– I Sverige er det 2.530 personer per butikk. Tilsvarende tall for Norge er 1.335. Konsekvensen av dette er et dårligere utvalg, sier Alfnes til avisen. Forskerne trekker fram at innbyggere i Oslo har fem ganger så mange butikker å velge i sammenlignet med innbyggere i Stockholm. (©NTB)