Skuespiller Chloe Grace Moretz raser mot markedsføringskampanjen bak animasjonsfilmen «Red shoes & the 7 Dwarfs», hvor hun har stemmen til hovedrollen Snøhvit.

Filmplakatene for filmen ble lansert under filmfestivalen i Cannes i forrige uke, og det er akkurat denne plakaten som får skuespilleren, og mange andre, til å reagere.

Plakaten viser nemlig to bilder av Snøhvit. På det ene er hun høy og slank, mens hun på det andre er lavere og mer formfull. Ved siden av står denne teksten:

«Hva hvis Snøhvit ikke lenger var vakker og de syv dvergene ikke lenger var lave?»

- Opprørt og sint

Bildet av filmplakaten deles nå på sosiale medier, og Moretz skriver selv på Twitter at hun er sint.

- Jeg har nå vurdert markedsføringen for Red shoes, og jeg er minst like opprørt og sint som alle andre. Dette ble ikke godkjent av meg eller mitt team, skriver skuespilleren.

Videre skriver hun at hun har snakket med produsentene om saken. Hun ber om unnskyldning for det hun beskriver som «fornærmelsen skjedd utenfor min kreative kontroll», og understreker at historien i filmen bygger opp under sterke kvinner.

- Hvorfor er det okei?

Saken er omtalt i en rekke internasjonale medier, deriblant Huffington Post og TIME.

Modellen Tess Holliday er en av mange som reagerer på sosiale medier:

- Hvordan ble dette godkjent av et helt markedsføringsteam? Hvorfor er det okei å fortelle barn at det å være tykk = stygg?

Ber om unnskyldning

Det er produksjonsselskapet Locus Creative Studios som står bak filmen. På deres hjemmeside beskrives filmen slik:

«En normal jente født inn i ekstraordinære omstendigheter. Hun er en prinsesse som ikke passer inn i kjendisverdenen for prinsesser - eller deres klesstørrelse. Hun ønsker å være tro mot seg selv, men i eventyrland handler alt om utseende, og det blir derfor vanskelig å ikke ønske å være som alle andre.»

Nå ber produsent Sujin Hwang om unnskyldning for reklameplakaten. I en uttalelse til Salon skriver hun dette:

- Filmen vår, en familiekomedie, sender ut et budskap som skal utfordre sosiale fordommer når det kommer til skjønnhetstandarder i samfunnet vårt, ved å fokusere på viktigheten av indre skjønnhet. Vi setter pris på, og er takknemlig for, den konstruktive kritikken som vi nå er gjort oppmerksom på, skriver Hwang, og understreker at ingen av de individuelle skuespillerne eller selskapene involvert i produksjonen eller distribusjonen av filmen, var involvert i markedsføringskampanjen.

Har du sett denne videoen?