NETTAVISEN MENER: Prisbevisst forbrukere kan spare tusenvis av kroner på å handle i dag. Milliardhandelen er en god indikator på hvordan det står til i norsk økonomi.

Nettavisen er kanskje den norske medieaktøren som har satset mest - og tidligst - på «Black Friday». Vår kommersielle avdeling har 16 medarbeidere i full sving i dag for å fortelle om gode tilbud på våre kommersielle sider. Samtidig har vi over 140.000 påmeldte på vårt kommersielle Facebook-event.

Du finner lenken til de kommersielle tjenestene her: Shopping Black Friday

Lignende historier fortelles i hele handels-Norge. Komplett tror på 700.000 besøkende i dag - opp fra 530.000 i fjor og 360.000 året før. Elkjøp tjuvstartet for en uke siden, mens Ikea «plagde» sine kunder med en SMS-påminnelse bare noen minutter over midnatt.

I USA, der fenomenet oppstod, er handelsdagen enorm - og strekker den seg via Thanksgiving, via den svarte fredagen og over til cyber-mandag.

- Handelsdagen er vår beste, og vi har derfor forberedt dagen med ekstra bemanning for å ta unna den enorme etterspørselen, sier Kompletts kommersielle direktør Lene Iren Oen.

For noen butikker er dagens handel like stor som hele november tilsammen, og fire ganger større enn den nest største handelsdagen.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nordmenn handler varer for rundt 40 milliarder kroner i måneden. Det er ingen tvil om at «Black Friday» betyr mange milliarder kroner i omsetning for norske butikker

Nøyaktige tall finnes ikke, men dagens omsetning betyr trolig flere tusen årsverk i varehandelen - og de fleste makroøkonomer holder nettopp privat forbruk som en nøkkel for om vi får høy arbeidsledighet fremover eller ikke.

Nøyaktig samme analyse gjorde SVs daværende finansminister Kristin Halvorsen berømt, da hun rådet nordmenn til å shoppe alt de orket.

For norsk økonomi er det avgjørende om forbrukerne bruker penger, eller om de velger å spare.

Men det som er bra for samfunnet er ikke nødvendigvis bra for den enkelte av oss. Å ta opp forbrukslån for å finansiere impulskjøp er ingen god strategi - selv ikke på «Black Friday».

Nettavisen mener at milliardomsetningen i dag forteller hvilken trygghet nordmenn har for egen økonomi. Det er bra å være prisbevisste, men akkurat i disse tider kan det være vel så bra å ha litt ekstra økonomisk buffer i tiden som kommer.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Følger du «Black Friday» eller er du allerede lei?