De mange og store forsinkelsene Norwegian har opplevd den siste måneden på sine langdistanseflyginger, har blitt et omdømmemessig problem for Norwegian.

- Vi er avhengige av kundenes tillit og har som mål at vi skal være det foretrukne selskapet på langruter, så det er klart at den negative oppmerksomheten den siste tiden ikke er bra, sa Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen NA24 fredag.

Les også: - Kjenner ikke til noen andre enn Norwegian som gjør dette

Men forsinkelsene kan også skape store økonomiske utfordringer for selskapet. EU-regler slår fast at passasjerer som er mer enn tre timer forsinket på flyginger over 3500 kilometer - som inkluderer alle selskapets langdistanseruter - har rett på 600 euro i erstatning.

Et fullbooket Dreamliner-fly fra Norwegian har plass til 291 passasjerer, og ved en forsinkelse har de altså krav på 600 euro hver - samlet over 1,4 millioner kroner. For den store majoriteten av passasjerene vil dette være en erstatning som er større enn billettprisen.

Les også: Norwegian-passasjerer kan kreve 4800 kroner i erstatning

Mener feilene ikke er selskapets skyld

Norwegian bruker derimot unntaksbestemmelser i regelverket for å nekte å utbetale denne kompensasjonen til passasjerer - gjerne omtalt som force majeur - elementer utenfor selskapets kontroll. De typiske eksemplene er naturkatastrofer og streik, men det finnes en unntaksliste på 30 punkter som fritar flyselskapene for erstatningsansvar. Fabrikasjonsfeil og uventede tekniske feil som oppstår til tross for at en følger serviceprogrammet er blant punktene som står listet opp.

Tidligere denne uken valgte Norwegian-sjef Bjørn Kjos å beklage overfor passasjerene, og Norwegian Long Haul-sjefen uttalte at de nå ikke var så opptatt av å fordele skyld.

- Mener dere fortsatt at problemene som oppstår er grunnlag for forse majeur, eller er unnskyldningen til Kjos å tolke som at dere nå tar ansvar for feilene?

- Dette er sammensatt. I noen tilfeller har forsinkelsene vært helt utenfor selskapets kontroll, andre ganger har vi selvfølgelig tatt på oss det hele og fulle ansvaret. Dette varierer fra tilfelle til tilfelle, sier Sandaker-Nielsen.

- Hvor mange flyginger har dere utbetalt EU-kompensasjonen på?

- Vår vurdering er at i de sakene vi har behandlet hittil, har ikke uregelmessighetene vært innenfor vår kontroll. Denne vurderingen er gjort i tråd med EU-kommisjonens retningslinjer vedrørende ekstraordinære omstendigheter (force majeure). I tilfeller hvor årsaken til uregelmessigheten er ekstraordinær, har ikke passasjerene krav på EU-kompensasjon, slår Sandaker Nielsen Fast.

- Vi oppfatter dette som en uakseptabel kundeservice

Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland mener nå selskapet kan begynne å få problemer med å nekte erstatningsutbetaling på Dreamliner-flygingene. Årsaken er at feilene nå begynner å bli så godt kjent.

- Vi i Forbrukerrådet setter spørsmålstegn ved om feilene virkelig er forse majeur. Her har Norwegian hatt så mye problemer at de faktisk må påregne at det blir problemer. Det betyr at de må ha et alternativ slik at passasjerene ikke må bære hele risikoen, sier Flesland til Nettavisen NA24.

I praksis betyr det at flyselskapet må bære ansvaret.

- Legger vi ansvaret på flyselskapet, så trer jo reglene inn, der blant annet passasjerene har rett på en standardkompensasjon. På langdistanseruter er det 600 euro per passasjer per tur, samt en del andre rettigheter med mat og innlosjering, sier hun.

- Norwegian har blant annet vist til et juridisk dokument, som i tillegg er på engelsk. Vi mener jo at en må gi ordentlig informasjon til passasjene. Vi oppfatter dette som en uakseptabel kundeservice. Det er Norwegians plikt å minimere risikoen for passasjene, og med alle disse problemene må de ha alternative løsninger, konkluderer Flesland.

- Håndterer uregelmessigheten når den oppstår

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian mener Flesland tar feil.

- Det er ikke samme feil som har oppstått fra hver gang når det er umulig å forutse feilen, er det også vanskelig å hensynta dette i driften. Vi følger naturligvis alle vedlikeholdsprogrammer, disse vedlikeholdsprogrammene er utviklet for å oppdaget tekniske feil. Til tross for dette vil en uforutsett feil oppstå fra tid til annen og vi håndterer uregelmessigheten når den oppstår, da i henhold til gjeldende lovverk, sier han.