Rødvin på kartong har de siste årene etablert seg som en påsketradisjon på nivå med krim, nøtter, harer, egg og kyllinger.

Vinmonopolets bestselgerliste for forrige uke viser at rødvin på papp la beslag på de 12 øverste plassene. På topp 20-listen finner man bare tre andre typer produkter – Jägermeister og hvitvinene Dr. L Riesling og Laroche Chardonnay (begge på kartong).

Les også: Husk at Vinmonpolet stenger tidlig i dag

Kjøper kjente viner
Helt på topp troner Cato Negro, mens kjente varer som Faling Feather, Tommasi Graticio og Cantina Rossa følger på de neste tre plassene. Det overrasker ikke pressekontakt Jens Nordahl i Vinmonopolet.

- Nordmenn søker til kjente og kjære produkter i påsken; det er de populære rødvinene som pleier å dominerer salget, sier han til Nettavisen.

Nordahl tror at praktiske forhold er hovedårsakene til at det selges så mye rødvin på papp i forbindelse med påskehøytiden.

- Når du skal på fjellet og trenger vin til flere typer middager, er det enklere å ta med en allround-vin som passer greit både til lam, fisk, kylling og pizza enn fire forskjellige flasker. Samtidig er det lettere og tryggere å pakke en kartong i bilen enn glassflasker. Kartonger er også lette å håndtere som avfall, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under listen.


Vinmonopolets bestselgerlister fra år til år vitner om at nordmenn er konservative når det gjelder alkoholkjøp. Det er de samme produktene som går igjen i toppen.

- Salgstrendene våre utvikler seg langsomt, og produkter bruker lang tid på å bli bestselgere. For mange kunder er det viktigste kjøpskriteriet at de har smakt produktet tidligere, sier Nordahl.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ekstremsalg for Hemsedal i påskeuken
Han kan fortelle at påskeutfarten får ekstreme utslag for enkelte av Vinmonopolets butikker. For mens salget går ned i de store byene i påskeuken, stiger omsetning voldsomt for påskedestinasjonene.

- I fjor utgjorde salget fra de tre dagene i påskeuken hele 8,5 prosent av den totale årsomsetningen for polet i Hemsedal. Tilsvarende tall for Beitostølen og Geilo var 8,2 og 7,5 prosent, avslutter Nordahl.